• 17 אוגוסט 2018

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

נתוני דן ב''ש: בתחנות ליד תיכונים - הכי הרבה מתחמקים מתשלום

דן באר שבע החלה במפגשים עם נציגי התושבים, על מנת למפות את צרכי התחבורה של הבאר שבעים, בצורה מיטבית. למרות כמעט 100 אחוזי ביצוע של לוחות הזמנים, העיר באר שבע עדיין מדורגת נמוך . למה זה קורה?

מפגש של דן ב''ש עם וועדי השכונות (צילום: דוברות דן ב''ש)

האם התיכוניסטים בבאר שבע אוהבים ''להפתלח'' לאוטבוסים? מבדיקת החברה, כפי הוצגה במפגש עם תושבים שערכו בכירי דן באר שבע, הוצג מידע, על פיו קיים פער של 70 עד 80 אחוזים בין כמות הנוסעים לכמות המשלמים - כלומר, כ-20 עד 30 אחוזים מנוסעים אינם משלמים או מתקפים את כרטיסי הרב-קו שלהם. מבדיקת החברה עולה כי התופעה נרחבת במיוחדת בתחנות הסמוכות לבתי ספר תיכוניים, כפי שעולה מנתוני האכיפה. באר שבע הינה אחת הערים החלוצות בהנגת השיטה של תשלום עצמי - הנהג עוסק נטו בנהיגה ולא בכירטוס.

נתוני האכיפה: הכי הרבה מתחמקים - ליד בתי הספר התיכוניים בבאר שבע (צילום מסך מתוך המצגת)


עם זאת, עולה מהמצגת כי ההשקעה בתחבורה הציבורית בישראל נמוכה יחסית: רק 3 אחוזים מתקציב פיתוח משרד התחבורה מופנה לתשתיות לאוטובוסים וברובו המכריע (47 אחוזים) מופנה לסלילת כבישים. בבאר שבע, למשל, קיימת בעיה של נת''צים (נתיבי תחבורה ציבוריים) כאשר נהגי מכוניות פרטיות אינם מאפשרים לאוטוסים להגיע לתחנות, חוסמים אותן, מוניות מעלות ומורידות נוסעים בתחנות האוטובוסים ועוד. 

מכוניות פרטיות חוסמות את תחנת האטובוסים בשד' רגר בב''ש (צילום: דן ב''ש)​​​​​​​

במצגת מובאת מפה, המציגה את היקפי הפעילות (העלאה והורדת נוסעים של החברה), בשכונות העיר. היקף פעילות גדולה ניכרת דווקא בשכונות הותיקות, בנקודות מרכזיות, בעיר העתיקה, בסמוך לאוניברסיטת בן גוריון,  כמו גןם בשכונת נווה זאב.

שלושה מסופים חדשים נחנכו השנה: בשכונת כלניות, בשכונת רקפות ובעמק שרה. המסוף הסמוך לבית העלמין החדש בבאר שבע הורחב. באשר לביצוע (היקף הנסיעות המבוצעות מסך התכנון) החברה עומדת על 99.9 אחוזים. פירוש הדבר, שרק עשירית האחוז מהנסיעות בוטל, הישג יפה כשמתחשבים בהיקף הפעילות ובגודלה של העיר באר שבע. 

עם זאת, בדירוג ארגון ''15 דקות'', התחבורה העירונית בבאר שבע מדורגת נמוך, (במקום ה-34) בין היתר, בשל תדירות נמוכה של קווים (ההזדמנות לעלות לקו אוטובוס בטווח 15 דקות). השיקול לתגבר קווים נתון בידי משרד התחבורה והרשות המקומית. בתוך באר שבע, אליה וממנה, גם על פי הנתונים של 15 דקות, קיימת בעיה של תדירות: עומסים בשעות השיא, קושי להגיע למרכז או ממרכז הארץ לבאר שבע, קווים שמסתיימים מוקדם או הינם קווי מאסף. 

אגב, הבעיה היא כלל ארצית. בבאר שבע יש שימוש נרחב בתחבורה הציבורית ורבים תלויים בתחבורה הציבורית להגיע למרכזי התעסוקה בעיר, שהם מרוחקים מהשכונות וגם תלות גדולה בתחבורה ציבורית בינעירונית, להגיע לאיזור המרכז. מצד שני, כאשר 60 אחוזים מסך מחיר הדלק הוא מס ההולך ישר לקופת האוצר, ככל הנראה יש מישהו שמעוניין שתשרפו דלק והרבה.

כתבות שיעניינו אותך...
תגובות

End of content

No more pages to load