מבאר שבע לתל אביב בפחות משעה? הכל על קו הרכבת החדש

בשורה חלקית לעובדים בתל אביב: שש רכבות מדי יום, בשעות העומס בלבד, יעשו את הדרך המהירה לעיר הגדולה וממנה. בשאר שעות היום, איך נגיד בעדינות, תהיו סבלניים
send whatsapp messsage send FB messsage
לבאר שבע וממנה בפחות משעה, רק בשעות מסוימות (צילום ארכיון: 2.0 Sebastian Großert / CC BY SA )

האם הבאר שבעים העובדים בתל אביב יוכלו לישון בבוקר עוד כמה דקות? רכבת ישראל תפעיל החל מינואר 2018  שש רכבות מהירות מדי יום בקו באר שבע - אביב. שר התחבורה ישראל כץ הודעה על כך במהלך השבוע. בשבועות האחרונים נערך פיילוט מוצלח והוחלט להפעיל שלוש רכבות מהירות מבאר שבע להוד השרון, דרך תחנות תל אביב בשעות הבוקר, ושלוש בכיוון הנגדי בשעות אחר הצהריים.

לרכבות חשיבות רבה עבור באר שבעים המועסקים בתל אביב ובמתחמי ההיי-טק במרכז, הנוסעים בשעות הבוקר ברכבת למרכז. בסרט המיתוג של באר שבע, ''בירת ההזדמנויות'' מוצג איש היי-טק תל אביבי היורד בתחנת באר שבע ומתפעל מכך שהנסיעה אורכת פחות משעה וכי בבאר שבע יש עבודה בהיי טק. במציאות, באר שבעים רבים נאלצים לנסוע מדי בוקר למרכז, למקמות עבודה בתחומי היי טק, תקשורת ועוד. במקרה הטוב, הנסיעה אורכת כ-70 דקות, אך לעיתים ברכבת המאסף, הנסיעה אורכת כמעט שעתיים. 

תחנת באר שבע מרכז (צילום: גוגל מפות)

ברכבת ישראל מנסים להגשים חלקית את ההבטחה הזו מלפני שש שנים: בשעות השיא, אמורות לפעול שלוש רכבות מהירות בקו באר שבע למרכז הארץ. הרכבות המהירות יצאו מתחנת ב''ש מרכז בשעות 05:27, 06:27 ו-07:27. הרכבות יעצרו בתחנות תל אביב ויגיעו עד להוד השרון. בערב יופעלו שלוש רכבות מהירות מהמרכז לנגב המערבי, שיצאו מתחנת הוד השרון בשעות 15:38, 16:38 ו-17:38.

נושא התעסוקה מהווה את אחת הבעיות הקשות של באר שבע בפרט והנגב בכלל. בבאר שבע בנו על עיר הבה''דים כמנוף לפיתוח העיר ובהקמת קריית המודיעין של צה''ל כעוגן שימצב את העיר כבירת היי טק. במציאות, רק משפחות מעטות מאנשי עיר הבה''דים באו לבאר שבע, בעוד שאנשי חיל המודיעין מתנגדים לעבור דרומה, מכל מיני סיבות - תעסוקת בני/בנות הזוג, חינוך, איכות חיים, רמת שירותי הבריאות ותחבורה. ארגונים חברתיים הביאו בלא מעט הזדמנויות חשש, כי בסופו של דבר, באר שבע תהפוך לעיר של מובלעות: מובלעת סטודנטים (הקיימת כבר היום), מובלעת שכונות יוקרתיות, מובלעת שכונות ישנות ומובלעת אנשי צבא, שיקבלו שירותים ייחודיים, המיועדים רק להם.
לפני שש שנים סיפרו לנו כי להגיע לבאר שבע לוקח פחות משעה. אולי עכשיו זה גם יתקיים ם (צילום מסך)
כיום, לא צריך להיות אקדמאי במדעי החברה, על מנת לאבחן את ההרכב הנוסעים ברכבת. מלבד הימים בהם הרכבת לבאר שבע או ממנה עמוסה בחיילים (ראשון וחמישי), יש את השעות המוקדמות של הבוקר, עם הבאר שבעים הנוסעים לעבודה בתל אביב, מצויידים בלפטופ והקפה בכוס טרמית. הם יעזרו באינטרנט של הרכבת, אבל לרוב יתחברו לרשת באמצעות הסלולארי. בשעות הערב, הנדידה של הבאר שבעים, העובדים במרכז, תתחיל בשעה 17:00 בערך. סטודנטים יגיעו ביום ראשון ויירדו בתחנת האוניברסיטה. בימי חמישי הם יעלו ממנה לכיוון במרכז, בשעות אחר הצהריים. לא בכדי, הוקמה תחנת רכבת באוניברסיטה עם גשרים המחברים אותה לפארק ההיי טק ולקמפוס. 

רכבת האוניברסיטה (צילום: יהודית גרעין כל)​​​​​​​

סיבה נוספת ללחץ להקים רכבות מהירות, הוא מסת הנדל''ן המתוכננת לקום בנגב, חלקה במסגרת מחיר למשתכן. עשרות אלפי דירות, שאולי ימשכו לנגב תושבים ממרכז הארץ, הנחשבים לפחות על ידי חלק מראשי הרשויות כאיכותיים וחזקים יותר, תפיסה פוגענית כשלעצמה. בעוד שקשה להביא לדרום תעסוקה, מכל מיני סיבות: היעדר כוח אדם מתאים, תוצר של מערכת חינוך שלא ראתה את הנולד, אי כדאיות כלכלית ועוד, אפשר לשנע את העובדים המחפשים אופק תעסוקתי למרכז הארץ. 

התקווה היא, כי רכבת מהירה תביא גם תושבים מתל אביב להתגורר בנתיבות או את צעירי הרצליה, לקנות דירה יוקרתית בבאר שבע.