• 22 אפריל 2018

האפליקציה של ב’’ש

להורדת האפליקציה:

מכת ניתוקים: בבוקר ברד''ק, עכשיו במרבד הקסמים 3 אין מים

ענישה קולקטיבית? נזילת ביוב קטנה - ושעון המים מנותק: במערכת ברנז'ה NEWS מתרבות התלונות על ניתוקי מים בבאר שבע, בעיקר בבתים ישנים. ''אין לנו כוח להתמודד עם זה''

בלוק שלם בלי מים (צילום: דני בלר)

מתרחבת תופעת ניתוקי המים בשכונות הישנות בבאר שבע, כפי שעולה מפניות רבות המגיעות למערכת ברנז'ה NEWS. רק לאחרונה פרסמנו כתבה מקיפה, על תופעת קריסת התשתיות בשכונות הותיקות: צנרות מים ותשתיות ביוב, אשר לא תוכננו לעמוד בעומס של דירות מפוצלות ליחידות משנה. הבעיה, כך עולה משיחות עם דיירים, נוגעת לבניינים רבים בבאר שבע. 

הבוקר נדהמו דיירי בניין 3-9 ברחוב רד''ק, בשכונה י''א בבאר שבע, לגלות שאין להם מים. מתברר שמישהו הגיש תלונה במוקד העירוני, בבאר שבע, אודות נזילת ביום שישי. נתלתה בבניין הודעה, כי על הדיירים לתקן תוך יממה (!) את נזילת הביוב. ''אנשים רבים בבלוק לא יודעים עברית. ראו הודעה זו ולא יכלו לקרוא אותה, והבוקר ניתקו לנו את המים", אומרת ירדן, דיירת בבניין. מאוחר יותר, בשעה 15:00, הושבה הספקת המים, אחרי שהדיירים הצליחו לאסוף איכשהו כסף לתיקון התקלה. 

(עידכון: ממי שבע נמסר כי "בשעה 15:00 חזרו מים ברד"ק, המפגע טופל על ידי הדיירים והמלאכה הושלמה בהתאם לחוק").
​​​​​​​

"חיפשתי מסביב לבלוק נזילה ולא מצאתי. אין לנו מושג איפה הנזילה, כי גם לא רואים רטיבות בשום מקום. אם הייתה נזילת ביוב היינו מריחים משהו, וגם ריח אין. אני מנסה להתקשר מהקור לתאגיד המים, תפוס שם ולא עונים. זמני ההמתנה ארוכים ובינתיים אנחנו בלי מים. באו, הדביקו שלט וניתקו מים ואין עם מי לדבר", סיפרה הבוקר, יום שני, ירדן, דיירת בבלוק, שנדהמה לקום לבוקר בלי מים.

רחבת רד''ק בבאר שבע (צילום: גוגל מפות)​​​​​​​

הדיירים עלולים למצוא עצמם במצב של דיירים בשכונה ג', שבסופו של דבר חויבו לשלם עבור עבודה שביצע תאגיד המים. הדיירים שרוצים לדעת על מה חויבו - צריכים לסור למשרדי התאגיד. הכעס בין הצרכנים הוא רב, בעיקר בשל חלוקה מאוד קשיחה, אך לא תמיד ברורה להם, בין תשתיות החברה, לבין השטח הפרטי. נושא הביוב, כך עולה משיחות עם דיירים רבים, מאוד בעייתי בשכונות הותיקות.

בבניינים הפרטיים, אלה תשתיות בנות 50 ו-60 שנה, שנבנו בטכנולוגיות וחומרים ישנים. עלות החלפת תשתיות בבניין נאמדת בעשרות אלפי שקלים, סכום דימיוני עבור משפחות מעוטות יכולת. הפתרון, לעת עתה, אינו סיוע, כי אם ענישה קולקטיבית: ניתוק המים עד לתיקון התקלה. במקרים לא מעטים, חלק מהדיירים אינם מסוגלים להתארגן, יש סרבני תשלום ובעלי דירות שבכלל לא חיים בבאר שבע ואין דרך להגיע אליהם.

זו בעיה חמורה, שרק תלך ותחמיר ככל שיחלפו השנים והמבנים יתיישנו. הפתרון יהיה רק בשינוי מדיניות ושינוי הכללים ובעיקר, בבחינת סיוע לנזקקים ביותר. 

כעת, אלה דיירי רחוב מרבד הקסמים 3, בשכונה ה' הישנה, שנותקו מזרם המים. "מהבוקר אנחנו בלי מים", מספר לנו איציק זוהר, דייר בבניין. "יש בבלוק הזה 54 משפחות, חלק גדול מהם לא בעלי הדירות ויש גם דירות ריקות. יש איזה זרזיף שבורח מהביוב, אבל פה מאוד קשה לארגן את האנשים לשלם, אז פשוט באים ומנתקים את כולם ממים. 54 משפחות אין להן ממה לשתות, להתנקות או להוריד בשירותים. זה ממש עונש קשה למי שאין להם".

דיירת בבניין ששוחחה איתנו, אומרת: "מתעסקים בפוליטיקה כל היום, אף אחד בעירייה לא אכפת לו מהעניים, מזה שאנשים פה מנותקים ממים, אנחנו מבוגרים, אין לנו כוח לצאת למחאה ואין עם מי לדבר בעירייה".

אכן, נושא תאגיד המים כאוב מאוד, אבל אין כיום אנשי ציבור העוסקים בנושא, שיהיו בבחינת "אוזן קשבת" לתושבים. מי שהיה קשוב בזמנו למחאת התושבים היה "הפנתר" יהודה אלוש, שגם ארגן מספר הפגנות מול תאגיד המים לפני כמה שנים, על מנת שזה יגמיש את התנאים כלפי האוכלוסיה המוחלשת בבאר שבע. מלבד אלוש ועמיתיו, אין מי שבאמת נרתם לסייע לבעיה המשותפת לאלפי בתי אב בעיר.   

בפוסט שהועלה בקבוצת הפייסבוק "באר שבע ביחד",  מקבץ גדול של תלונות על בעיות דומות ולרוב בשכונות הישנות, היכן שלתושבים אין יכולת למחות או לטפל בבעיה. 

ריטה סיטניקוב סיפרה למשל: "גם אצלי בבניין זה קורה הרבה. אני גם גרה בשכונה י''א, והכי מצחיק אותי שהם תולים הודעה לניתוק מים כהודעה אחרונה של 24 שעות לפני הניתוק, כשבעצם זה הודעה ראשונה תמיד בדקה 90 ותמיד ביום שישי לפני כניסת שבת שאין באמת מה לעשות עם זה". "גם בבניין שלנו עשו את זה וגם הכריחו לשלם על התיקון", מספרת נועה שלוש. 

בעניין מרבד הקסמים, אומרים בתגובה במי שבע כי "ממצאי התאגיד מעידים על סתימה בצנרת הביוב הפרטית, שמתוקף חוק האחריות עליה חלה על דיירי המתחם, לרבות טיפול בתקלות בה. ביום 13.12.17 פנה למוקד העירוני דייר מהמתחם המשותף ברח' מרבד הקסמים 3 אשר הלין על היווצרות בורות מים ושפכי ביוב שמהווים למפגע תברואתי החודר גם לדירות ואף ביקש לעצור את אספקת המים".

"עם קבלת הפנייה, נשלח מפקח מטעם התאגיד לבדיקת הנושא ומצא כי המפגע כאמור נמצא בשטח הפרטי והינו חמור ולפיכך, ניתנו התראות טרם ניתוק אספקת המים במתחם במידה והמפגע לא יטופל תוך מספר ימים. בהמשך לפניה הנ"ל, שוחחה נציגת המוקד העירוני עם הפונה- בעל נכס במקום, שטען כי הדיירים שלו פונו מהדירה בעקבות סתימת הביוב וכי דיירי המתחם אף טענו שאינם מוכנים לטפל במפגע שכן הוא אינו מצוי בכניסות שלהם. בהמשך לכך, מכיוון שמדובר כאמור בצנרת פרטית במתחם משותף, הוסבר לדיירים כי עליהם להירתם ולטפל במפגע בהקדם, כמו כן ניגשה למקום עובדת קהילתית מטעם אגף הרווחה בניסיון לאגד את הדיירים ולהסביר המצב".

"לאור כלל האמור ובהתחשב בכך שהמפגע טרם טופל, ביום 17.12.17 נתלו פעם נוספת התראות טרם ניתוק מים במתחם וביום 18.12.17 משלא נעשה דבר לטיפול במפגע, נותקה אספקת המים. נציין כי בשעות הערב באותו יום חוברו הדיירים לאספקת המים באופן זמני ובשעות הבוקר ביום 19.12.17 נותקו מחדש. נכון למועד זה, טרם פעלו הדיירים לטיפול במפגע. בשעות הערב באותו יום חוברו בשנית הדיירים לאספקת המים באופן זמני ובשעות הבוקר ביום 20.12.17 נותקו מחדש ובמקביל, הותקנה ברזיה לשימוש הדיירים. אנו קוראים לתושבים לטפל במפגע - לטובתם ולטובת הסביבה".

כתבות שיעניינו אותך...
תגובות

End of content

No more pages to load