מפעל נוסף בנגב בסכנת סגירה: וועדת הכלכלה יוצאת להצלת אביב מחזור

המפעל היחידי בארץ העוסק במחזור בקבוקים בסכנת סגירה, כי בתורכיה ובסעודיה במחזור זול יותר ולממשלה אין עניין לסייע לו. כעת ברור: התעסוקה בנגב מתגלגלת למשבר עמוק
send whatsapp messsage send FB messsage
מפעל אביב מחזור. איכותי וחשוב, אך לא זוכה לסיוע (צילום: מתוך אתר החברה)

מפעל נוסף בנגב במשבר והוא עלול להצטרף לשורה ארוכה של מקומות עבודה הנסגרים ופולטים עובדים, כי יותר קל לייבא מירדן ותורכיה - כך נחשף השבוע, במהלך דיוני וועדת הכלכלה.  מפעל אביב מיחזור בנאות חובב הינו המפעל היחידי בישראל העוסק במחזור בקבוקים. במפעל מועסקים כ-70 עובדים והוא עוסק במחזור בקבוקי ומיכלי פלסטיק. חברות האיסוף מביאות את הבקבוקים הריקים, המפעל מעבד אותם לחומר גלם המשמש את תעשיית הפלסטיק. זהו מפעל משפחתי, ייחודי ויחיד מסוגו בישראל ונחשב למפעל איכותי ומתוחכם. 

כפי שקרה עם מפעלים אחרים בפריפריה, בבעלות משפחתית, משרדי הממשלה מתעלמים מבקשות הסיוע שלהם ובסופו של דבר, הם נסגרים, מפטרים את העובדים ואלה מצטרפים למעגל האבטלה. 

אתמול, שלישי, ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, סירבה היום לאשר את בקשת המשרד להגנת הסביבה להקצות השנה 13 מיליון שקל מכספי קרן הניקיון לצורך בדיקות אוויר סביבתיות ובדיקות פתע לאיתור זיהום אוויר בארובות מפעלים. היו"ר כבל הודיע כי לא יאשר את ההעברה עד שלא ימצא פתרון שימנע את סגירת מפעל אביב מחזור בדרום ופיטורי העובדים, זאת לאחר שקיבל את בקשתו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, בעניין.

היו"ר כבל הזכיר כי לפי החוק, כספי הפיקדון על מכלי המשקה מועברים לקרן ומתנהלים בחשבון נפרד בהתאם למטרות הקבועות בחוק ולפי קביעת השר להגנת הסביבה, בהמלצת קרן הניקיון ובאישור ועדת הכלכלה. הוא הוסיף כי הכספים צריכים להיות מועברים קודם כל לטיפול בעניינים הקשורים למחזור וציין את פנייתו של ח"כ גפני בעניין. ח"כ גפני אמר כי קיים בוועדת הכספים דיונים בניסיון למנוע את סגירת מפעל אביב מחזור, והוסיף כי אין מפעל אחר שממחזר בקבוקים בישראל. "מה שעושים זה ששולחים את הבקבוקים לטורקיה, שם זה יותר זול, אבל אם יהיה משבר עם טורקיה והמפעל ייסגר לא יהיה מחזור. הקרן לשמירת הניקיון הוקמה בדיוק בשבל הדברים האלה, והחשש שלי שהאוצר לא רוצה לתת כסף מהקרן", אמר ח"כ גפני.

סמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סאמט, הודה כי הגיש בקשה לקרן להעביר כסף למפעל, אולם הבקשה נדחתה. הוא הוסיף כי הוא מסכים עם ח"כ גפני, אולם המשרד זקוק לכספים לטובת ניטור אוויר. ראש המועצה המקומית שהם, החבר בהנהלת קרן הניקיון, הוסיף כי צריך למצוא דרך לסייע למפעל אביב מחזור. נציג המשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג, אמר כי זיהום אוויר הוא גורם הסיכון והתמותה הגדול ביותר, ואם לא יהיה מקור תקציבי יהיו מפעלים שהמשרד לא יוכל לבדוק אותם. היו"ר כבל אמר בתגובה כי אם הזיהום גורם לכל כך הרבה נזק אז הטיפול בו צריך להיות מתקציב המשרד, ולא בצורה שבה המדינה הולכת לחפש כסף בקרן.
בסיכום הישיבה הודיע, כאמור, היו"ר כבל כי הוא דוחה את הבקשה ואמר: "כספים שהגיעו ממחזור צריכים לסייע להציל את המפעל שעוסק במחזור. לא אתן לאוצר להתחמק מזה תוך שימוש במשרד להגנת הסביבה. עד שלא יינתן מענה שיציל את המפעל לא נאשר את הבקשה", אמר.

משבר עמוק בתעסוקה בנגב

אי אפשר להתעלם מההקשר למתרחש במפעלים אחרים באיזור: כי''ל שנקלעה למשבר לפני כשנתיים, חיפה כימיקלים במישור רותם, טבע טק שפלטה עובדים בהם עובדים מבוגרים, שאין להם תחלופה אחרת ונגב קרמיקה, בין היתר. מדובר בפיטורים שמשפיעים לא רק על המפוטר ומשפחתו, אלא על מאות עובדים במעגל השני והשלישי: ספקי שירותים, שירותי הסעדה, עובדי משק בית, התחייבויות כספיות שהמפוטר לא יוכל לעמוד בהן. בנגב, לא מדובר במקרים מבודדים, אלא במגמה של ממש. זאת, כאשר מקומות עבודה חדשים ואיכותיים לא נוצרים: באר שבע מבססת עצמה על מסחר ושירותים ועל נדל''ן להשקעה. עם זאת, גם בגלל הקניבליזציה של מרכזי הקניות וגם בשל היעדר כוח קניה, לעסקים קשה לשרוד. 

בעיה נוספת היא שלמפוטרים אין מכפיל כוח: הם לא יושבים על שאלטרים, אן להם או לתושבי הנגב כוח פוליטי ממשי והתוצאה היא, במקרה הזה, התעלמות מוחלטת.