• 19 נובמבר 2017

הסוף של מרכז הנגב? פרויקט בנייה על שטח מצומצם, לצד כביש עמוס

פעם מרכז הנגב היה אחד המקומות השוקקים: בנקים, משרדים ובתי קפה. פרויקט בניה שעומד לקום במקום הפך את המרכז לשומם - וזו הבעיה הקלה

מרכז הנגב. הלכה החניה (צילום: גוגל מפות)

מרכז הנגב, שנבנה בשנת 1959 ותוכנן על ידי האדריכל רם כרמי, היה פעם לא רק מבנה מהפכני, אולי הראשון לשלב בבאר שבע בין מסחר, שירותים ומגורים, אלא מייצג של הסגנון הברוטליסטי באדריכלות: בטון גס, חשוף, חזק עוצמתי. לאורך השנים, הוא איכלס סניפים של בנקרים, חנויות, מספרות ובתי קפה. הוא מוקם למה שנחשב אתרים מרכזיים בעיר: בית החולים, הבתים של שכונה ב' ופאתי שכונה ד'. אוניברסיטת בן גוריון לא הייתה קיימת אז והבניין שכן במרחב פתוח למדי. בנייתו של מרכז הנגב לא הושלמה מעולם ומה שמסביב, אלה טלאים-טלאים שנוספו ברבות השנים. פעם חשבו בבאר שבע על פונקציונליות ודאגו שכביש הגישה למרכז הנגב יהיה דו נתיבי. היום דרך מצדה לא רק חד נתיבי, אלא שמשני קצותיו יוקמו פרויקטים נדל''ניים שמרגישים לבאר שבעים רבים כמו טלאי: שלשה מגדלים ליד הגרנד, ושלשה מגדלים על מה שהיה החניה של מרכז הנגב. 

כבר היום דרך מצדה, עורק תחבורה מרכזי המחבר בין שכונות ותיקות בעיר, פקוק ברוב שעות היום. הקמתם של שלושה מגדלי מגורים נוספים ליד הגרנד קניון נתקלה בביקורת ציבורית גדולה. סוחרי מרכז הנגב רק עכשיו קולטים מה הולך לקרות שם. גם אם הבניין יקום בזמן שיא, עדיין מצפות להם כמה שנים טובות של דרכים חסומות ובעיקר, אובדן שטח החניה. ללא החניה, לקוחות לא יבואו. בלי לקוחות, אין הצדקת קיום לחלק גדול מהעסקים שם. זהו תהליך גסיסה דומה לזה שחיסל חלק מהפסג'ים בעיר העתיקה וגרם לסגירת לא מעט עסקים והעביר את תנועת הקונים לקניונים, אשר כבר היום זה לא סוד גלוי, כי הם נלחמים איש ברעהו. הקניבליזציה של שטחי המסחר בבאר שבע היא מן החריפות בארץ.



על החניה של מרכז הנגב אמורים לקום שלושה מגדלים של שמונה קומות, ובהם כ-150 יחידות דיור. המתחם "הנחשק" תחום בבית אבות שיקומי (נווה שבא), בבית חולים (סורוקה), תחנת דלק ובמרכז הנגב, שאם לא תהיה אליו תנועת קונים, יגסוס לאיטו. על פניו, זה נראה יותר כמו מיש-מש, מאשר תכנון אורבני. מעטים יודעים, שמרכז הנגב, לצד מבנים אחרים בסגנון הברוטליסטי בבאר שבע, הוצעו כנכסי תרבות בפני אונסק''ו, אבל היחסים בין אונסק''ו לבין ישראל לא משהו מזמן. הבניינים פשוט יסתירו את מרכז הנגב, שלא לדבר שהם לא משתלבים ארכיטקטונית בשאר השכונה. 

אבל אלה הזוטות.  דיירי הבניין יצטרכו להתאזר בהרבה סבלנות, בבוקר ובערב. דרך מצדה הפך לפני כמה שנים לחד נתיבי כדי לחסוך בתאונות דרכים. אז אולי תאונות אין, אבל פקקי תנועה בשעות העומס, יש. בנוסף, קטע נרחב נמצא בשיפוצים, שיסתיימו בעוד חודשים ארוכים. לדיירי הבניינים שיקומו אין הרבה אפשרויות להשתלב בתנועה: או לתוך רגר, שהיא עמוסה או לתוך מצדה, שהיא צרה וכבר היום, היא אחת הדרכים הבעיתיות בבאר שבע.

​​​​​​​​​​​​​ ככל הנראה, מנסים ליצור בבאר שבע תחושה של ביג סיטי, על ידי בניית "מגדלים". המגדלים הם בסופו של דבר, בניינים גדולים, ללא ירוק, ללא תרבות, אבל עם מיתוג. אלה יבואו מתי שהוא אחר כך, אלא אם בשטח שיוותר לא ייבנו עוד מגדלים.  

כתבות שיעניינו אותך...