הפגנה המתוכננת מול אוניברסיטת בן גוריון תתקיים ביום רביעי

מתרחבת המחאה הציבורית בבאר שבע כנגד ההחלטה של אוני' בן גוריון. הנשיאה רבקה כרמי סיפרה השבוע על הפטור מבחינה פסיכומטרית לסטודנטים מהמגזר הבדואי, המפגינים טוענים: ''כולנו נילחמים על זכויותינו''
send whatsapp messsage send FB messsage
כרזת המחאה נגד בן אוני' בן גוריון (צילום: פייסבוק)

סערה ציבורית בבאר שבע, בעקבות חשיפת ברנז'ה NEWS, אודות התארגנות תושבים, הורים ללחומי וחיילי צה''ל, להפגין נגד ה החלטת אוניברסיטת בן גוריון לפטור מבחינת פסיכומטרית סטודנטים מהמגזר הבדואי. 

כוונת האוניברסיטה להקל על סטודנטים מהמגזר הבדואי פורסמה בשבוע שעבר בעת ביקור נשיא המדינה, רובי ריבלין ועוררה מחאה ציבורית גדולה בבאר שבע. ביום רביעי, החל מהשעה 17:00 תיערך הפגנה, בשער הכניסה שמול מחלקת יולדות. 

"בהמשך להחלטת האוניברסיטה, להעניק הטבה לסטודנטים הבדואים, ללמוד באוניברסיטה ללא בחינה פסיכומטרי. אנחנו מרחיבים את צעדינו. אנחנו לא נשב בחיבוק ידיים, הגיע הזמן לפעול", אומרת ציפורה חלפון, מארגנת ההפגנה.

כזכור, בשבוע שעבר גילתה נשיאת האוניברסיטה כי החל מהשנה יתקיים מסלול קבלה לאוניברסיטת בן גוריון בנגב, מיוחד לסטודנטים ערבים, שאינו מחייב מבחן פסיכומטרי; תחום נוסף שבו כבר נרשמו הישגים משמעותיים בהקשר זה הוא גיוון תעסוקתי, תוך גיוס פרואקטיבי באמצעות גופים מתאימים, של עובדים מנהליים מהמגזר הערבי והמגזר החרדי.

פרופ' כרמי ציינה כי המסלול החדש כולל בחינת קבלה המבוססת על החומר הנלמד בבית הספר התיכון במגזר. על פי תוצאות הבחינה יופנו כל סטודנטית וסטודנט לתכנית לימודים מתאימה לה או לו ביותר, אשר תבטיח רכישת תואר במקצועות מבוקשים תוך ליווי אקדמי וחברתי להשגת חווית לימודים מהנה ומספקת.

"כולנו נילחמים על זכויותנו, ללמוד באוניברסיטה ללא הבחינה הפסיכומטרית. כולנו מתקנים את האפליה עבור ילדינו. אם מדברים על שויון, אז שויון כלפי כל השכבות המוחלשות המגזרים והמגדרים.  אם הבדואים זכאים אין סיבה שלוחמים, אתיופים, חד הוריות, חרדים, גימלאים, נכים ועוד זכאים", אומרת חלפון.

באוניברסיטה השיבו עם פרוץ המחאה הציבורית לטענות חלפון כי "אוניברסיטת בן-גוריון בנגב יזמה כבר לפני 4 שנים תכנית מיוחדת וראשונה מסוגה בישראל, המאפשרת למועמדים לתואר ראשון להגיש מועמדות ואולי אף להתקבל לאוניברסיטת בן-גוריון ללא צורך במבחן פסיכומטרי", אומרים באוניברסיטת בן גוריון. "התכנית, מאפשרת למועמדים להתקבל לכל מחלקות ותכניות הלימודים באוניברסיטה במסלול חלופי – כלומר גם ללא הבחינה הפסיכומטרית".

בנוסף הגיב היום דובר האוניברסיטה לאחד הפוסטים עם הסבר מפורט יותר:

"מסלולי קבלה לאוניברסיטת בן-גוריון – העובדות! שלום רב, 
לא כל כך ברורה לי סיבת המהומה. יש כאן ערבוב של נושאים ,שלא לאמר הטעיה, שמנסים לקדם בעלי עניין כדי לקבל כמה דקות תהילה. אך הפעם אין כאן סיפור. ובודאי לא חדשותי.
אני מעביר אליך העובדות כהווייתן, כדי שלא ישתמשו בך ככלי להפצת דיסאינפורמציה מגמתית :
1. מסלול קבלה לאוניברסיטת בן-גוריון ללא פסיכומטרי פתוח כבר למעלה משנתיים עבור כל מועמד באשר הוא, בהתאם לעמידה בתנאי סף. כפי שמפורט ומפורסם באתר האינטרנט למועמדים: http://in.bgu.ac.il/.../ba_kabala_without_psychometry.aspx ואמנם סטודנטים רבים הלומדים באוניברסיטה כיום, התקבלו בהתאם למסלול זה.
2. אוניברסיטת בן-גוריון בנגב היתה הראשונה לפתוח את תכנית "נתיב לאקדמיה" המאפשרת גם היא קבלה ללימודים ללא פסיכומטרי עבור כל מועמד באשר הוא וזאת בהתאם להישגיו בתום המסלול http://in.bgu.ac.il/Pages/news/nativ.aspx

האוניברסיטה גאה בעובדת היותה הראשונה לעשות כך, מבין כל המוסדות בישראל, ודבקה בעקרון של מתן שוויון הזדמנויות בקבלה לכל האוכלוסיות. נמשיך לפעול למתן שיוויון הזדמנויות לאוכלוסיות נוספות להגיע להשכלה הגבוהה כפי שפעלנו עד היום. ברוח זו האוניברסיטה חנכה לפני יותר משנתיים גם תכניות לשיפור ההישגים וצמצום הנשירה מההשכלה הגבוהה – ללא קשר למגזר או לדת. האוניברסיטה מקיימת מערך שלם של סיוע בקידום של סטודנטים ומועמדים מכל שכבות האוכלוסיה והמגזרים בחברה הישראלית, מקיימת תכניות מופת של נגישות להשכלה הגבוהה ולמעשה מקדמת את כניסתם של כל הישראלים למערך ההשכלה הגבוהה - כל זאת מזה שנים], וכחלק מחזונה ומדיניותה.

3. מסלול קבלה לסטודנטים ערבים - מדובר במילוי החלטת ממשלה והנחיות המועצה להשכלה גבוהה לקידום שילוב הבדואים בהשכלה הגבוהה. יש להשוות את ההזדמנות שמוענקת למועמדים ערבים לזו של הסטודנטים שאינם ערבים, כפי שקיים באוניברסיטה מזה שנים ושתואר לעיל. תוכנית מיוחדת זו שנבנתה ברוח חזונו של נשיא המדינה להנגשת ההשכלה הגבוהה ולקירוב אוכלוסיות להשכלה, מנסה לתת לסטודנטים הערבים, ובפרט לבדואים, הזדמנות טובה יותר ללימודים אקדמיים, ביחס לאלו של יתר המועמדים. 

המבחן הפסיכומטרי מהווה חסם במיוחד באוכלוסיה הבדואית אשר מלכתחילה חווה מערכת חינוך שאיננה שווה באיכותה לזו של החברה היהודית. מועמדים מהאוכלוסיה הבדואית מתקשים אף להתקבל לאותן מסגרות לימוד באוניברסיטה בהן הקבלה מסתמכת על ממוצע ציוני בגרות בלבד מאחר שעל פי נסיון רב שנים נראה שציוני הבגרות שלהם אינם משקפים בהכרח יכולות אמיתיות להתמודד עם חומר אקדמי. זאת בנוסף לתנאי חיים סוציואקונומיים קשים שאינם יוצרים אווירה תומכת ומאפשרת למידה משמעותית.

כחלק ממחוייבות האוניברסיטה להתמודד עם הצורך לחתור לשוויון הזדמנויות וזכויות ובמסגרת המענים השונים לקבוצות בעלות צרכים שונים, התקבלה ההחלטה ליצור מסלולי קבלה ייחודיים למועמדים מהחברה הבדואית. 
במסגרת המסלול, יידרשו המועמדים מהמגזר הבדואי להשתתף בתוכניות תגבור והכנה ללימודים וכן ליווי במהלך הלימודים ע’מ למנוע נשירה ממש כפי המוצע לסטודנטים יהודים. בחינת הקבלה למסלול המיוחד מבוססת על החומר הנלמד בבית הספר התיכון במגזר בעברית, אנגלית, מתמטיקה ומקצוע מדעי נוסף ע׳פי בחירת המועמד/ת. קבלה ישירה ללא מסלול הכנה תתאפשר למועמדים מצטיינים ביותר שיעמדו בתנאי קבלה למחלקות המאפשרות קבלה ללא ציוני מבחן פסיכומטרי כפי שפורט לעיל.

4. לעניין משרתי צבא ומילואים – 
א'. אוניברסיטת בן-גוריון בנגב קיבלה את מגן המילואים משר הבטחון ויש בה יותר משרתי מילואים מבכל מוסד אחר. 
ב'. האוניברסיטה תומכת בחיילי המילואים הסטודנטים ובני זוגם בהיקף חסר תקדים, ומזה שנים מקיימת מלגות ייחודיות ללוחמים (יוצאי יחידות קרביות).
ג'. האוניברסיטה מעניקה פטור כולל משכר לימוד לתלמידי תואר שני שהם אנשי קבע
ד'. האוניברסיטה מגדילה את מספר העתודאים ואת היקף התכניות עבורם.

תודה."