• 15 דצמבר 2017

שני סטודנטים מסמי שמעון פיתחו פתרון זול שיאפשר לנכים לעלות לרכבם

בשורה מבאר שבע: עידו דובינר וגיא סעדון פיתחו מתקן במחיר מוזל, שמאפשר לנכים לעלות מכיסא הגלגלים למכוניתם

המתקן המהפכני, זול בהברבה ממתחריו (צילום: דוברות סמי שמעון)

שני סטודנטים מהמכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, SCE, פיתחו מתקן הרמה לנכים (המשותקים מהגפיים ומטה) המתאים לכל כלי רכב. היוצרים, שבנו את המתקן במסגרת פרויקט הגמר שלהם במכללה, טוענים שהמתקן זול , קל משקל, נוח לתפעול ויכול לפתור בעיות לנכים רבים שאינם יכולים לממן לעצמם רכב ייעודי.
 
עידו דובינר וגיא סעדון, סטודנטים במחלקה להנדסת מכונות ב- SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, פיתחו במסגרת פרויקט הגמר שלהם מוצר להעלאת נכים מכסא הגלגלים ישירות לתא הנהג ברכב במטרה להוזיל עלויות לנכים שאין להם מימון מביטוח לאומי למתקנים ורכבים ייעודיים יקרים.
 

המערכת מורכבת ממוטות אלומיניום מודולריים המתלבשים על צירי הדלת המחוברים לשילדה באמצעות מתאם ייעודי שתפקידו להפחית את העומס על צירי הרכב בזמן העלאת המשתמש. המשתמש מחבר את העריסה, עליה הוא יושב, למתקן ההרמה ועל ידי שלט מרים עצמו לתוך הרכב. לאחר שהמשתמש נכנס לרכב, הוא מנתק בקלות את המתקן. את המערכת ניתן לפרק בקלות ולשים לידו עד השימוש הבא.
 
הסטודנטים הסבירו כי רצו לבנות מתקן בעל תכונות ספציפיות: "כיום בשוק רוב המתקנים  שמעבירים את הנכה לרכב מצריכים רכב ייעודי יקר וגדול, והתקנה קבועה שעולה הרבה כסף. רצינו להציע פתרון שונה שיהיה זול, נוח לתפעול ושיתאים לכל רכב פרטי. בנוסף המתקן שלנו קל לפירוק וניתן להעביר אותו מרכב לרכב ללא התערבות איש מקצוע או שימוש בכלים מיוחדים".
 
"המטרה שלנו הייתה לאפשר לאנשים שאין להם אפשרות כלכלית למתקנים יקרים ומשתמשים בשיטות העלאה פרימיטיביות להרגיש יותר בנוח ועצמאיים. רצינו שהמתקן יהיה קל לתפעול ונגיש כדי שגם אנשים מבוגרים לא יסתבכו עם מערכת מסורבלת ומסובכת. בנוסף החומרים מהם מורכב המתקן הם זולים לייצור ולכן עלותו נמוכה יחסית למתקנים הקיימים בשוק היום ויכולה להתאים לכל כיס". 
 
סעדון ודובינר מכירים את בעיות הנכים בישראל היטב עוד מהבית. "את ההשראה הראשונית קיבלנו מהבית, סבא וסבתא שלנו משתמשים בכיסא גלגלים ובמתקן עזר אשר עוזר להתנייד ממקום למקום בבית. מתקנים אלו אמנם עונים על הבעיה שאליה הם שואפים אך הם אינם ניידים ויכולים להיות גדולים ומסורבלים יחסית. אנו מקווים שהפתרון שלנו יהווה שינוי מחשבתי בתחום כיצד לנצל את  המרחב הקיים ברכב לצורך פתרונות יצירתיים לבעיה ושחברות ייצור ומשתמשים נכים יבינו כי אפשר למצוא פתרונות זולים מבלי להקשות או לפגוע בחוויית המשתמש".
 
ד"ר איתן פישר, המנחה בפרויקט, סיפר: "הסטודנטים גיא סעדון ועידו דובינר חקרו פתרונות שונים להעברת אנשים בעלי מוגבלויות תנועה מכסא הגלגלים אל תוך הרכב באופן עצמאי ויעיל. הם התבייתו על רעיון שעוד לא נוסה בארץ. לאחר שווידאו שהרעיון הינו היעיל ביותר מבחינה הנדסית וכלכלית, ליוו אותו עד לפיתוחו המלא. השניים עבדו בחריצות והגיעו לרמת אב-טיפוס על בסיסו ניתן לפתח מוצר מסחרי בעל תועלת רבה לקהל היעד".

הורידו את האפליקציה של ב''ש, לחצו על הקישור  ​​​​​​​

כתבות שיעניינו אותך...