• 19 נובמבר 2017

כבישים מסוכנים: % 36 מתושבי ב''ש מדווחים על חוסר ביטחון

חוסר הביטחון בכבישי העיר מציף על פני השטח בעיות קשות: צעירים בדואים משתוללים בכבישים, נהגים שעסוקים בטלפונים במקום בכביש ונהגים אלימים. ראשי הציבור הבדואי לא יכולים להתכחש לנתונים הנוראיים האלה

מכת התאונות בנגב: תאונה ליד הגרנד קניון (צילום ארכיון: שניר לוי)

עד כמה מסוכן לחצות כביש בבאר שבע? 36% מתושבי באר שבע והדרום דיווחו כי בשנה האחרונה הם או מישהו שהם מכירים נפגע או כמעט נפגע כשחצה את הכביש בעבר חציה, כך עולה מסקר שערכה עמותת ''אור ירוק'' ומתפרסם היום. הכי מסוכן, על פי הסקר, בירושלים ובתל אביב, שם הנתון עומד על 47 אחוזים.

את הסקר ערכה עמותת "אור ירוק" באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות". הסקר חושף כי הולכי הרגל בישראל מודעים לסכנה הישראלית הזו ומאד מפחדים ממנה. הסקר נועד לבחון את מידת הביטחון שחש הציבור בעת מעבר במעבר חציה בכביש, ואת שיעור האנשים שנפגעו או שמכירים אנשים שנפגעו או כמעט נפגעו בעת מעבר חציה בכביש.

באור ירוק אומרים כי מדינת ישראל היא אחת המדינות המסוכנות להולכי הרגל מבין המדינות המתקדמות. מתחילת שנת 2017 נהרגו בכבישים  77 הולכי רגל – למעלה מרבע מתוך סך ההרוגים הכללי מתחילת השנה בישראל.
 
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מסוכן ללכת במדינת ישראל. פעולה פשוטה כמו חציית כביש הפכה למסוכנת. אנשים מפחדים לחצות את הכביש מפחד שיפגעו ממכוניות, אופנועים ואופניים חשמליים. הפתרון הוא פשוט וזול – התקנת פס האטה לפני מעברי חציה מסוכנים תרסן את מהירות הנסיעה, עוצמת הפגיעה תהיה קטנה יותר וסיכויו של הולך הרגל לשרוד יעלו. האחריות היא של משרד התחבורה והרשויות המקומיות לאתר את אותם מעברי חציה מסוכנים ולשפר את התשתית בהם. אסור לחכות להרוג הבא".
 

נהיגה פרועה ברחובות באר שבע

אל מערכת ברנז'ה news מגיעות כל העת תלונות רבות אודות נהיגה פרועה ברחבי באר שבע, בכבישים העוקפים לשכונות ובסמוך למתחמי מסחר. בימי שישי, כבישים בעיר הופכים למסלולי מרוצים, נהגים צעירים עושים ''ראייסים'' (האצה מכוונת תוך כדי העלאת עשן מהצמיגים) ו''חראקות'' (פניות חדות), בנוסף לנהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים. כבישי הגישה לשכונות כמו נווה נוי, המתחם הקרוב לגרנד קניון, מתחם BIG, כבישי הגישה לנאות לון ונווה זאב ועוד. 
תאונה בנגב. מעורבות הציבור הבדואי בתאונות - גבוהה (צילום ארכיון: דוברות כיבוי והצלה נגב)​​​​​​​
תלונות רבות מצביעות על צעירים בדואים, מהיישובים הסמוכים, שהפכו את באר שבע למרגש שעשועים. המשטרה ערכה לאחרונה מבצע רחב היקף למיגור נהיגה פרועה, אלימות ופרוטקשן בבאר שבע, אך מבצע נגמר והעניינים, כך נראה, חוזרים לסורם. בקרב תושבי באר שבע נזהרים מאוד להצביע על הצעירים הבדואים המתפרעים, בשל יחסי דו קיום וכבוד הדדי, אך כשהדבר בא לידי ביטוי כבר באובדן חיי אדם, בתחושת חוסר ביטחון שגברה מאוד לאחרונה ובחשש לנהוג ברחבי העיר בשל חבורות אלימות ונהגים פרועים, גם האנשים הסובלניים ביותר מתקשים כבר לשמור על קורקטיות. ביישובים הבדואים מכירים את התופעה ושלא לייחוס, מגנים אותה. בעוד שדור ההורים נוהג כבוד ונהנה מהעיר באר שבע, הצעירים, בחלקם הגדול מתקשים להשתלב בשוק העבודה והלימודים, מחפש פורקן לבעיותיו. את הבעיה מכירים כולם, ראשי הציבור הבדואי וגם ראש עיריית באר שבע, אשר התייחס יותר מפעם אחת לנושא וגרס כי ללא פתרון המצוקות של הציבור הבדואי, לא יהיה פתרון לבעיות הנגב. 

מחלות מוכרות: גונבים נתיבים, מדברים בפלאפון

אבל לא רק הצעירים מהיישובים הבדואים אשמים בחששם של הבאר שבעים לחצות כבישים: חלק לא קטן מהנגים בבאר שבע אינו מכבד מעברי חציה, למשל בפינת הרחובות טוביהו-סוקולוב, טוביהו-רמב''ם, מצדה-הצבי, בשדרות רגר, באיזור רחוב ז'בוטינסקי בשכונה ג' ועוד. נהגים מצבעים פרסה תוך כדי שהולכי רגל חוצים במעברי חצייה. לא עוצרים במעבר החצייה וגם לא כשיש אור ירוק שמאפשר לחצות את הכביש. חלקם עסוקים בשיחות טלפון ולא שמים לב מה או מי הולכים בכביש. אחרים פשוט לא מכבדים ונוסעים, כלשון העם "כאילו שהכביש של אימא שלהם".

שותפים לבעיה גם נהגי הדו-גלגלי למינהו: אמנם חלקם הגדול מכבד חוקי תנועה, רואה בנהיגה באופנוע תרבות שלמה, אבל יש כאלה, על אפונועי משלוחים ועל אופניים, שמסכנים את עצמם ואת הסובבים אותם, בין היתר כשהם מרכיבים אדם נוסף על אופניים חשמליים או מדברים בטלפון. אתמול, למשל, בשביל האופניים שבדשרות רגר, בשעה 16:00 לערך, רוכב אופניים כמעט ודרס עוברים ושבים כי היה עסוק בצפייה ביוטיוב בזמן רכיבה כשעל אוזניו אוזניות. 

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אחוז הנפגעים בתאונות דרכים בנגב, מקרב הציבור הערבי, גבוה באופן יחסי. ב-2016 למשל, נפגעו בתאונות דרכים 695 יהודים ו-480 ערבים. בפרק זמן זה נהרגו בתאונות דרכים 8 יהודים ו-39 ערבים. נתון מדאיג, שצריך להדליק אור אדום אצל ראשי הציבור הבדואי, אשר חייבים לגלות אפס סובלנות ויד קשה ולא סלחנית. הנהיגה הפרועה של צעירי המגזר פוגעת קודם כל בשמה הטוב של האוכלוסיה הבדואית, אבל גם מהווה סכנה לכלל תושבי הנגב. תאונות קטלניות אירעו באיזור והמיטו אסון על משפחות משני המגזרים.


כתבות שיעניינו אותך...