בלתי נתפס: בן 75 משכונה ד' בלי מים, חשמל או גז כבר 6 שנים

אנטולי זיבוב, מבוגר ערירי, מנותק כבר שנים ממים, חי בדירה חנוקה ברחוב הסנהדרין. כיצד קורה שבבאר שבע אנשים מגיעים למצב הזה? גם אנחנו לא האמנו, עד שראינו. עיריית ב''ש, לאחר חשיפת ברנז'ה, נרתמה לסייע
send whatsapp messsage send FB messsage
אנטולי זיבוב. שש שנים בלי מים (צילום: דני בלר)

שש שנים בלי מים, בלי חשמל ובלי גז. נחנק מחום, מת מצמא, עושה את הצרכים שלו בחוץ. זה לא קורה בעולם השלישי: כך חי אלנטולי זיבוב, בן 75, ערירי. הוא לא יודע עברית, אין לו עם מי לדבר ולא ממש ברור איך איש לא ידע את עומק המצוקה שלו. אנטולי גר ברחוב הסנהדרין, בשכונה ד'. הוא בא לשם בשנת 1990, כשעלה מרוסיה ושוכן בבאר שבע. יש לו חוב של 22,000 שקלים לתאגיד המים. החוב המקורי היה קטן יותר, אבל הוא צבר ריבית מפלצתית, שאגב, חוקית לגמרי.

צנרת המים מנותקת, חשבון המים ממשיך להגיע (צילום: דני בלר)

אנטולי היה עיתונאי בארץ הולדתו. בישראל הוא ניסה את מזלו בכל מיני עבודות. הוא מספר לנו שכל מה שהציעו לו זה עבודה בטוריה או בבניין ולכך לא היה לו כוח פיזי נדרש.

הוא איש נחמד. חייכן. הוא אפילו לא ממורמר. "רק שהיה מים. מים להתקלח כשחם, לשתות כשאני צמא. שיהיה מים לשירותים".

אנטולי, אז איפה אתה עושה את הצרכים שלך?

"בחוץ, בשיחים. איפה אני אעשה אם אין מים. שש שנים ככה", הוא אומר קצת ברוסית, קצת בעברית. אנחנו מקלידים לו את השאלות בגוגל טרנסלייט והוא שומע ועונה לנו. 

איפה אתה ישן? כל הבית מלא סמרטוטים, אי אפשר לפתוח את הדלת אפילו...

"אני ישן בבית. אני דוחף את הדלת, נכנס, נשכב על הסמרטוטים, נרדם, אבל עכשיו חם. אי אפשר. אני לא יכול לפתוח את החלון, אני נחנק, כולי מזיע. אין מים, אז אין מקלחת".
בתוך הבית: הררי בגדים ישנים (צילום: דני בלר)
יש משפחה?
"לא. אני לבד. ברוסיה הייתי עיתונאי, הייתי צלם, פה אין עבודה. ואני גם זקן. אין לי כוח. אין כוח לעבודה פיזית".

שכנה, המתגוררת בבניין, עוברת ורואה את אנטולי. לה מאוד קשה לרדת את המדרגות, היא מפחדת ליפול, נאזחת בקיר הבטון, נזהרת שלא ליפול בגלל הבלטות השבורות. "מסכן זה", היא אומרת. "צריך לעזור לו. שיחיה כמו בן אדם".
אנטולי זיבוב, בפתח ביתו בשכונה ד': איך איש לא שם לב למצוקתו? (צילום: דני בלר)
עיריית באר שבע, כך נאמר לנו, תנסה כבר מחר בבוקר לעזור לו ככל שניתן.  מכרי האיש אמרו לנו שנציג מטעם תאגיד המים אמור לבקר אצלו בקרוב, על מנת להסדיר לו את החוב ולחבר אותו למים בחזרה, אחרי כל כך הרבה שנים.

יותר מכל, מטרידה השאלה איך בבאר שבע, שנת 2017, יכולים להתרחש מקרים כאלה. איך יש מי שנהנה מהחיים וגורף כסף, בעוד אחרים, כמו אנטולי, משוללים זכות בסיסית כמו מים זורמים או חשמל. 

עידכון // מתאגיד המים "מי שבע" נמסרה התגובה הבאה:
"ל"מי שבע" נודעו הפרטים הנוספים על מצבו של תושב זה לקראת סוף השבוע האחרון עקב פנייתה של תושבת בשמו לתאגיד, בנוסף לפנייתה לגורמי רווחה נוספים בעיר בעניינו. מאז הפנייה, התאגיד נמצא בקשר רציף עם הפונה המסייעת לתושב ואף תואמה עבור התושב פגישת שטח עם נציג התאגיד דובר רוסית לשבוע הנוכחי על מנת להעריך במדויק את מורכבות המצב שנוצר, לצורך גיבוש פתרון יעיל ומתן עצות מתאימות לתושב. לפי הנתונים שנמצאים כעת בידי התאגיד, קיים בנכס בו מתגורר התושב מד מים והתאגיד לא ביצע ניתוק של אספקת המים לבית. לפונה בשם התושב הוסבר מה ייתכן כי גרם לבעיה. לתושב חוב נמוך בהרבה ממה שתואר בפנייתכם, הנובע מדמי שימוש קבועים המוגדרים בחוק ומצריכה משותפת. כתוצאה מחוסר שיתוף פעולה של התושב להגעה להסדר בעניין זה לאורך השנים, הועבר המקרה לטיפולה של אכיפה משפטית. עם היוודע הפרטים הנוספים בימים האחרונים, האכיפה המשפטית הוקפאה כנגד הלקוח עד לבירור מעמיק של המצב".



​​​​​​​