• 19 אוקטובר 2017

מספטמבר פקחי עיריות יקבלו סמכויות שיטור כנגד רוכבי אופניים

על פי תיקון החוק, שעבר בקריאה שלישית בכנסת, פקח עירוני יוכל לדרוש להזדהות, לעכב חשודים וגם לרשום קנסות לרוכבי אופניים חשמליים

הכנסת מצאה פרה חולבת חדשה: רוכבי אופניים (צילום הדמיה: Kamyar Adl / CC BY 2.0)

החל מה-13 בספטמבר פקחים עירוניים יקבלו סמכויות שיטור ויוכלו להטיל קנסות, בגובה של עד אלפי שקלים הן לרוכבי אופניים שירכבו על מדרכות והן להולכי רגל שילכו על מסלולי אופניים. כמו כן, פקחים עירוניים יוכלו להוציא אוויר מגלגלי אופניים, לדרוש מרוכבים והולכי רגל להזדהות ולעכב חשודים. החוק עבר בקריאה שלישית בכנסת וייכנס לתוקפו, תוך שהוא זוכה לביקורת רבה מארגוני זכויות אזרח. שוטרים עוברים הכשרה ארוכה לפני שהם באים במגע עם האזרח, במיוחד בכל מה שנוגע להתמודדות עם מצבים של עיכוב ומעצב חשודים והפעלת כוח סביר. פקחים עירוניים עם סמכויות שיטור, כך חוששים באגודה לזכויות האזרח, יהפכו ל"משטרה פוליטית".

יחד עם סמכויות האכיפה המוגברות, תגדל כמות הקנסות שהאזרחי משלמים לעיריות ותעשיר את הקופות באופן משמעותי: רוכבי האופניים הולכים לשלם כסף והרבה,  על כל מיני עבירות שימוש בטלפון נייד בזמן רכיבה, גם לו לשם קריאת מסרון תעלה לכם אלף שקלים. נסיעה על מדרכות וחצייה אסורה של מעברי חצייה תעלה לכם בין 100 שקלים ל-250. הפרעה לתנועת הולכי רגל במדרכה תעלה  250 שקלים, הרכבה של נוסע נוסף בניגוד לחוק תעלה לכם 100-200 שקלים וסכום דומה יוטל על הולכי רגל שיתהלכו במסלולי אופניים. פקחי עיריות יוכלו להחרים אופניים חשמליים ולחייב את בעילהם לשלם על איחסונן ועל פירוק חלקים שונים מהן.

בעקבות החוק החדש, יידרשו רוכבי האופניים לרדת לכבישים ולרכב אך ורק בהם. למשל, בשדרות רגר, אחד הכבישים המסוכנים בבאר שבע, על פי נתוני עמותת אור ירוק. בישראל אין תשתית מוסדרת לרוכבי האופניים וקיימת בעיה של תרבות נהיגה ונהיגה פרועה. בבאר שבע למשל, שבילי אופניים מתחילים ומסתיימים בצורה לא אחידה: דוגמאות טובות הן שביל האופניים בשדרות טוביהו ושביל אופניים שנסלל ליד המרכז לבריאות הנפש. בנוסף, אלפי באר שבעים רוכבים על אופניים חשמליים מסיבה כלכלית: ידם אינה משגת לקנות רכב ומערך התחבורה הציבורית אינו מספק מענה, כפי שבא לידי ביטוי בתלונות הרבות המועלות לרשתות החברתיות. 

כתבות שיעניינו אותך...