• 12 דצמבר 2017

אתם התלוננתם, אנחנו בדקנו: מה קרה לתחבורה הציבורית בב''ש?

מאז הרפורמה המקיפה בקווי דן באר שבע, פרי תכנון של משרד התחבורה בשיתוף עם העירייה, נדמה כי התלונות רק מתרבות. מה אתם אמרתם וכיצד משיבים האחראים למצב? - סקירה מיוחדת

מחכים ומחכים בתחנות (צילומי ארכיון: עדנה כהן לזר, דני בלר)

האם הרפורמה בתחבורה הציבורית בבאר שבע, עליה הצהיר משרד התחבורה לא מכבר, בסופו של דבר החמירה את המצב? התלונות רבות והתושבים לא מרוצים: הם מתלוננים על זמני המתנה ארוכים, על אוטובוסים עמוסים שלפעמים מדלגים על תחנות ואחרות מאחרים ומסלולים ששונו ומקשים מאוד על תושבי השכונות. 

עם כניסתה כמפעילה בעיר, חברת דן ב''ש הנהיגה שינויים רבים: כירטוס אוטומטי לגמרי, ללא התערבות הנהג. רכישת הסדרי נסיעה בנקודות אוטומטיות ואפשרות לנסוע באותו כרטיס אם לא חלפו 90 דקות מהניסעה הקודמת. האוטובוסים הוחלפו לחדישים ולאחרונה, חתמו הנהגים על הסכם קיבוצי ראשון, המסדיר את זכויותיהם. החברה אף נבחרה, על ידי משרד התחבורה, להיות בין המובילות בארץ בשימוש בכריזה ושילוט בערבית ובעברית, לטובת הנוסעים מיישובי הסביבה, הבאים לבאר שבע. 

תלונות רבות עולות לרשתות החברתיות ובעיקר לקבוצת "באר שבע ביחד", הגדולה ביותר בבאר שבע, אשר מונה למעלה מ-80,000 חברים.

נושא התחבורה הציבורית מאוד מציק לתושבי באר שבע והפוסטים בנושא זוכים לתגובות רבות. בבאר שבע לא לכל התושבים יש רכב פרטי. התחבורה הציבורית משמשת את התושבים שאין ברשותם רכב להגיע לעבודה ולמרכזי הקניות. רבים ממרכזי התעסוקה נמצאים במתחמים הרחוקים מהשכונות. לפעמים, על מנת לא לאחר למשמרת, נאלצים הנוסעים לקחת מונית, שעלותה יכולה להגיע, במקרה של נסיעה מהשכונות למתחם כמו ביג, כ-40 שקלים. 

ומה היה לגולשים להגיד? הינה לקט  קטן, מהזמן האחרון:
ענת הרטשטיין חיכתה וחיכתה לקו 9: "שיגרת בוקר: לצאת מהבית ולחכות חצי שעה לאוטובוס בקו 9 ואז לראות אותו חולף ולא עוצר ועד שהאוטובוס הבא אחריו מגיע וגם הוא הרבה פעמים לא עוצר. פעם קו 9 היה עובר מדי  5 דקות, היום הוא כל חצי שעה וגם בזמנים שכתובים בלוח שבתחנת האוטובוס לא עומד. נמאס לי כל בוקר לאחר לעבודה".  "אחרי העבודה מתיבשת בשמש כי האוטובוס מגיע פעם בחצי שעה במקרה הטוב ואפילו את לוח הזמנים בתחנה מהעיר העתיקה לא מעדכנים. דן באר שבע - המהפכה שלכם בתחבורה הציבורית עושה רק נזק".

אנה מוסאי התייבשה בתחנה:  "אתמול האוטובוסים של דן לא פעלו כראוי. זמני ההמתנה  לקן 24 לכוון שכונת רמות היו יותר מחצי שעה. עד מתי?"

טל זמיר רותחת מזעם:  "החברה הזו לא יכולה להמשיך כך... דילוגים על תחנות, דילוגים על קווים ועל זמנים .דן באר שבע כבר לא".

מתיאס גרייברג מנסה לקחת את העניינים בהומור: "המוטו של דן באר שבע - גם אם תדליק סיגריה, לא יבוא אוטובוס".

טל זיגבנד סרגני בסופו של דבר הלכה ברגל: "עד עכשיו לא באמת הבנתי למה התלונות על הקווים של דן ב''ש, כי אני לא נוהגת לנסוע באוטובוסים. בפעמים האחרונות שנסעתי איתם השירות היה 'על הפנים', מזעזע, חייבים להחליף חברה. בפעם הקודמת, עליתי על קו 34 כדי להגיע לעבודה. באמצע הקו הנהג יצא להפסקה ואז החליף מספר ל-24. מיותר לציין שחצי דרך לעבודה באותו יום הלכתי ברגל".

שימי סיפרה:​​​​​​​ "היום המתנתי שעה שלמה לאוטובוס שפשוט סירב להגיע עד כדי פגיעה ישירה בעבודה שלי... כמעט ופוטרתי ! מי ישלם לי על כך?  כל הזמן נותנים לנו תירוצים שונים כי נהגים עושים מה שרוצים.  תקלה טכנית בשני אוטובוסים אחד אחריי השני? זה כדי להשתיק אותנו... קו 34 לרמות ומרמות בושה!".

תמר בנימינוב כועסת מאוד: "חברת דן באר שבע זוכה במכרז כחברת התחבורה הציבורית בעיר ואנחנו מסתפקים במועט, לא בבינוניות אפילו. קודם אמרו שזה המחסור בנהגים, אח"כ הרמאדן ועיד אל-פיטר, ומה היום?"

"בשבוע שעבר, שני נהגים בקו 14 לא קיבלו את ההפסקה המגיעה להם אז הם החליטו על דעת עצמם לא לצאת למסלול המיועד בזמן המיועד, חיכיתי בתחנה 40 דקות (את זה דיווח לי נהג ממורמר אחר, שלא עשה פיפי מהבוקר כי לא הביאו לו הפסקה ובנוסף להכל קיצרו לו את הזמנים)".

"מיד לאחר מכן, חיכיתי לקו 9, האמור להגיע מדי 7 דקות. חיכיתי בתחנה של הדואר, צהרי היום, ללא צל, המון המון אנשים. חמישה אוטבוסים בקו 9 לא הגיעו במשך חצי שעה. חמישה! הקו שהגיע מיד אח"כ היה מלא עד אפס מקום, לכן לא אסף את הנוסעים. אח"כ חיכיתי עוד רבע שעה. בשיחה עם המוקדנית היא ענתה לנו כי "טוב, אנחנו נמסור לנהגים שיצאו בזמן". כבר יומיים ברצף שקו 14 בשעה 22:00 לא מגיע לאסוף את הנוסעים הרבים והעייפים אחרי עבודה שמחכים לו בתחנה גדולה כמו הביג. אני נאלצת לחכות עד 22:40, מגיעה הביתה ב-23:10, 70 דקות אחרי שסיימתי את העבודה".



תגובות:

בחברת דן באר שבע אומרים כי משרד התחבורה הוא האחראי לשינויים בקווים. 

משרד התחבורה מתייחס לבעיות הזמנים, המסלולים וגם - לצמצום היקף הקווים שחוו נוסעי דן באר שבע בחודש יוני: "בתחילת חודש יוני בוצעו שינויים במסלולי התחבורה הציבורית, שנועדו לשרת טוב יותר את תושבי באר שבע. התכנון בוצע בשיתוף העירייה על סמך סקרים ותוך ניתוח צרכים ובקשות שונות ולאחר רצף של כנסים לשיתוף הציבור אשר בהן עלו הערות רבות שהוטמעו בתכנון.

הקווים החדשים מאפשרים קישורים בין שכונות ויעדים שלא היו מקושרים קודם. כמו כן, תוגברה תדירות הקווים והופעל מעבר חופשי בין הקווים למשך 90 דקות.

מטבע הדברים, נדרשת תקופת הסתגלות, בה יש צורך בשינוי הרגלי הנסיעה עבור חלק מהנוסעים. לצורך כך, הופעל מערך הסברה רחב שכלל, בין היתר, פריסת דיילי הסברה במוקדים שונים בעיר.

נציין כי משרד התחבורה בשיתוף עיריית באר שבע מבצעים מעקב על הבקשות השונות שהגיעו לאחר ההפעלה על מנת לבצע התאמות ככל הניתן.

חברת 'דן באר שבע' נדרשה לבצע הדרכות מעמיקות לנהגים לצורך הכרת המסלולים החדשים. יצוין כי  הביצוע, בהתאם למסלול המחויב בתנאי הרישיון, מבוקר באמצעים שונים ע"י משרד התחבורה והחברה אף נקנסת על חריגות מתנאים אלה.

ככלל, לא ניתן להימנע באופן מוחלט מתקלות בתקופת ההפעלה הראשונה עבור שינויים נרחבים כל כך. עם זאת , חברת 'דן באר שבע' נדרשת לתקן את כל הליקויים הקיימים באופן מהיר. לכך יש להוסיף חג הרמדאן ובסופו חג עיד אל פיטר, שחלו השנה בחודש יוני ובכלל הארץ אושר צמצום שירות מבוקר.

בחודש יולי, עם סיום החג והתייצבות ההפעלה יש לצפות להפעלה תקינה של השירות".

כתבות שיעניינו אותך...