4000 איש השתתפו במצעד הגאווה הראשון בב''ש, חרדי נעצר ובכליו סכין

למען נראות ציבורית ושיוויון זכויות: קהילת הלהט''ב של באר שבע ערכה הערב את המצעד הראשון שלה. סמוך לתום האירועים עצרה המשטרה חרדי שבכליו נמצא סכין. ברנז'ה שידר שידור חי מהאירוע
send whatsapp messsage send FB messsage
מצעד הגאווה הראשון בבאר שבע (צילום: ברנז'ה NEWS)

מצעד הגאווה הראשון בבאר שבע נערך היום, בהשתתפות כ-4000 צועדים. דווקא, סופו של המצעד הראה את נחיצותו: סמוך לתום המסיבה עצרה המשטרה חרדי, שבכליו נמצא סכין. חרדי אחר התפרע, כששלא הורשה להיכנס למתחם בעיריה בו נערך האירוע. שניםה שוחררו לביתם מאוחר יותר, בתנאים מגבילים. באירוע בבאר שבע השתתפו, כאמור, כ-4,000 איש, אנשי קהילת הלהט''ב, אך לא רק. בין הצועדים היו צעירים, מבוגרים וגם משפחות. המצעד הוזנק בסדר מופתי ותחת אבטחה כבדה וחלף על פני שדרות רגר (שנסגרו לתנועה), שז''ר והסתיים במסיבה ענקית ברחבת עיריית באר שבע, אשר יחד עם חברת הבת שלה, כיוונים, תנו חסותם לאירוע, שארגן הבית הגאה בבאר שבע. 

אחד החששות, כפי שבאו בתגובות הומופוביות ברשתות החברתיות, הוא מעימות בין תושבי באר שבע לבין הצועדים. על מנת להיכנס למתחם המצעד היה צורך בבידוק קפדני. מי שלא עבר בידוק, נשאר מחוץ למתחם. תושבים רבים, שלא צעדו, עמדו בצד, חלקם נופפו לשלום, אחרים צילמו ותיעדו בסלולר. איתן, 18, באר שבעי, אומר שהמצעד גורם לו לחוש אחרת, אבל יש הרבה עבודה לעשות. "עדיין אנשים יכולים לזרוק הערות ואפילו לנהוג באלימות כלפי להט'ביים באר שבע. אבל אתה רואה, יש יופי של מצעד, כמעט מצעד צבאי. שמח פה".
דודו, 45, בא למצעד עם משפחה: "חשוב לי שהילדים שלי יגדלו עם תפיסה שבני האדם שונים - אך כולם שווים. האווירה במצעד הבאר שבעי משפחתית". מיכאלה, 40, באה מתל אביב, אבל נולדה בבאר שבע: "אני גאה בעיר שלי, שמצליחה לארגן מצעד כל כך יפה".

הנואמים, בהם נציגי הנוער הגאה, ללא יוצא מהכלל, הציגו גם את הצד הכואב של חיי קהילת הלהט''ב בפריפריה בתוכה בבאר שבע: תופעות של הדרה חברתית, אלימות מילולית ופיזית, אפליה במקומות עבודה ועוינות, לא רק ברשתות החברתיות, במיוחד בקרב בני הנוער, אבל לא רק. 

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', בירך את הצועדים: "באר שבע שייכת לכולם ואני ראש עיר של כולם. זו היא שעתה היפה של העיר. באר שבע מאחדת. מקבלת. סובלנית. אני חושב שכולנו ביחד עברנו בשנה האחרונה שיח פורה חשוב. כזה שמחבר בין הלבבות. גם אם אנחנו שונים כולנו שווים באותה מידה בדיוק. לכם מגיעות הזכויות השוות כמו כולם. אני מברך אתכם ביום החג שלכם". 

בזכור, בשנה שעברה מצעד הגאווה בוטל, אחרי שהופעלו על ראש עיריית באר שבע לחצים פוליטיים מצד סביבת רב העיר. ביטול המצעד גרר ביקורת ציבורית רבה והצג את באר שבע כעיר, שאינה מטרופולין מקבל, אלא עיר המדירה קהילות. במהלך השנה הייתה הדברות מתמשכת בין אנשי הקהילה הגאה בבאר שבע, לבין עיריית באר שבע והעומדים בראשה, שהבינו כי הקהילה הגאה היא קהילה שוות זכויות בעיר.
עבור קהילת הלהט''ב מדובר ביום הסטורי, של נראות ציבורית שלא הייתה קודם. מדובר בצעד ענקי מצד עיריית באר שבע, המאותתת כי בירת הנגב לא רק עיר גדולה ומתפתחת, אלא גם מתנהגת ככזו. 

השבוע, נערך סקר ע"י ברנז'ה ניוז וקבוצת "באר שבע ביחד" עם מדגם של כ-3,000 מצביעים ובו כ- 70% מהנשאלים ענו כי הם בעד קיום המצעד. בכללי, זירת הפייסבוק הייתה רותחת בשבועות האחרונים בעקבות הצעידה. חלק מתושבי העיר הביעו התנגדות חריפה בעיקר משום שבמצעד בתל אביב ישנו מצעד בסגנון פרובקטיבי ו''מסיבתי'' לדברי גורמים בקהילה הגאה. 


​​​​​​​