מי מציף את באר שבע בשטרות מזויפים של 200 שקלים?

''מישהו הרגיש שהעובד במקום חדש ודחף לו שטר של 200 שקלים מזויף, אבל כל העסקים פה סובלים מהמכה": הזיופים השתכללו, אבל יש דרך לגלות אותם
send whatsapp messsage send FB messsage
שטר מזויף, כמותו מסתובבים רבים בבאר שבע. לימדו להיזהר (צילום: דני בלר)

''כל העסקים פה במתחם כבר נתקלו בזה", מספר עובד במתחם קניות גדול בבאר שבע. "נכנס קונה, ממהר קצת, משלם בשטר 200 שקלים ויוצא. רק בסוף היום, כאשר עושים ספירת קופות, מגלים את הזיוף. הם עובדים בשיטת ה'מצליח'. אם עולים עליהם, הם עושים הצגה, נראים מוכי צער ומשלמים בכסף תקין או מוותרים על הקניה. אתה לא יכול לעצור לקוח כזה. אתה לא יודע אם הוא נוכל או שנפל קורבן ולא שם לב".


שטר מזויף: ההדפסה חדה פחות, ההדפסה אינה בולטת (צילום: דני בלר)​​​​​​​

שיטת התרמית של הנוכלים תמיד דומה: הם יבקשו לקנות פריט ביד שניה וישלמו תמורתו בשטרות שחלקם מזויפים.

הנוכלים ימהרו נורא ותמיד תחכה להם מונית או רכב. בעסק - הם יגיעו בשעות הלחץ, וגם כאן ימהרו מאוד או לחילופין, יבצעו רכישה של מוצר יוקרתי, תוך עשיית רושם. מקרה כזה, למשל, קרה ברשת סופרמרקטים בשכונה ג': בחור צעיר, לבוש בחליפה יקרה, הביא לקופה כמות לא קטנה של משקאות אלכוהוליים וביקש לשלם בכרטיס אשראי. רכישה שכזו, מחייבת הצגת תעודת זהות לאימות פרטי האשראי. הבחור כעס מאוד על כי הקופאית בכלל העזה לפקפק בו, הטיח בה עלבון ואמר שידאג לפטר אותה. הקופאית אמנם פרצה בבכי, אבל טרחה לקרוא למנהל התורן. כשהמנהל התורן הגיע, הבחור נמלט מהמקום בריצה. מתברר שהיה נוכל המוכר לרשתות בבאר שבע. 

אמנם רמת הזיופים עלתה מאוד, אבל ניתן להבדיל בין שטר מזויף לאמיתי על ידי מספר מאפיינים:
הדיוקן השקוף - סימן מים בצורת דיוקן זהה לדיוקן שעל השטר ולצדו הערך הנקוב. 

הערך המנוקב - ערך השטר (200) מנוקב בחלקו העליון של השטר בחורים זעירים.

חוט חלון - חוט הביטחון בגוון כחול-סגול, שזור במצע השטר ונגלה בשלושה "חלונות" בגב השטר. בהטיית השטר ישנה החוט גוון מכחול לסגול. הדיו הבולטת - הדיוקן, חתימת הנגיד, השנה העברית והלועזית, הטקסטים בשלוש השפות, וכן הסימן הייעודי לעיוורים בשולי השטר, מודפסים בדיו בולטת.

הפס הזוהר - פס שקוף וזוהר משולב בשטר, לצד הדיוקן. בהטיית השטר, מופיעים ונעלמים על גבי הפס לסירוגין, סמל המנורה והערך הנקוב. הספר המוזהב - פרט עיצובי בצורת "ספר פתוח ומוזהב". בעת הטיית השטר, משנה הספר את צבעו מזהב לירוק ובמקביל, קו אופקי נע מעלה ומטה על פני הספר.

אחד המאפיינים של שטר אמיתי: הסיפרה 200 זוהרת (צילום: דני בלר)




כתבות נוספות למקרה שפספסת...