מדאיג: באר שבע מובילה באחוז הילדים השמנים

בירת הנגב היא המובילה באחוז הילדים השמנים בישראל. מחקר שערכה קופ''ח מכבי מעלה ממצאים מדאיגים. להשמנה, כך מתברר, יש קשר לעוני
send whatsapp messsage send FB messsage
אחד מכל ארבעה ילדים בבאר שבע - שמן (צילום: TONY ALTER / CC BY 2.0)

אחד מכל ארבעה ילדים בבאר שבע – שמן. מחקר שערכה קופ''ח מכבי, בקרב קהל המבוטחים, מעלה כי גם עודף משקל הוא עניין של מרכז ופריפריה. הקופה ביקשה לערוך את "מפת ההשמנה" של ילדים בגילאי 4-10.

עורכי המחקר בדקו, באמצעות הנתונים המופיעים במאגר הממוחשב של הקופה, את הילדים המבוטחים בגילאי 4־10 בערים הגדולות. הם בדקו את מסת הגוף, הנותנת מדד בהתאם לגובהו ולמשקלו של הילד: האם הוא סובל מהשמנה, מעודף משקל או שהוא במשקל תקין -  או שהוא בתת־משקל.

בבאר שבע יש את אחוז הילדים הגבוה ביותר שסובל מעודף משקל והשמנה (25.4%). במקום השני ממוקמת נתניה (25%). במקום השלישי - בת־ים (24.9%) ואילו במקום הרביעי חולון (23.7%).

ממצאי המחקר מעלים כי בערים מבוססות כלכלית אחוז הילדים השמנים נמוך יותר. השמנה נקשרת, נאמר במחקר, למצב סוציו-אקונומי נמוך. למרות שבאר שבע מדורגת במדרג הסוציו-אקונומי במקום החמישי, הרי שחלק גדול מתושביה מתפרנס שכר נמוך: 38.8 משתכרים מתחת לשכר המינימום. רבים נזקקים לקצבאות השלמת הכנסה. משפחות אחרות, מעט יותר מבוססות, מוצאות עצמן קורסות לא אחת תחת נטל חובות.

גם לא צריך לערוך מחקר, על מנת להיווכח בהרגלי התזונה של משפחות: באיזורים פחות מבוססים העגלות מלאות בלחמים וממרחים ופחות בירקות ופירות, שהם יקרים יותר. משפחות רבות רוכשות שתייה ממותקת. המרכולים השכונתיים מציעים את עיקר המצבעים סביב משקאות אנרגיה ושתיה חריפה, או חבילות חטיפים בהנחה. הירקות, הפירות, הלחמים הקלים, תחליפי הבשר, החטיפים הבריאים – יקרים להחריד. עיקר היצע מזון הרחוב בבאר שבע הוא סביב המטוגנים, הבשר הצלוי או המתוקים. ברירות בריאות יותר, כמו סלט, יעלו ביוקר. עיקר המסעדות ובתי הקפה טבעוניים בבאר שבע מתרכזים סביב בניין האוניברסיטה.

גם הגישה של ילדים עניים לפעילות פנאי נמוכה יותר: חוגי כושר פרטיים עולים כסף והרבה. וגם, אחרי שהילד ישרוף הרבה קלוריות בחוג, הוא יחזור לבית בו אופי התזונה מוכתב על ידי רמת ההכנסה: הרבה אורז ופסטות, שהם זולים, הרבה ממרחים על לחם זול, פחות מדי ירקות טריים.

ילד שמן גודל להיות מבוגר שמן, אשר בבוא היום יסבול מבעיות רפואיות שונות, מבעיות פרקים ועד ללחץ דם ובעיות לבביות.

כתבות נוספות למקרה שפספסת...