אין גבול לבושה: עורך דין מבאר שבע הונה ניצולי שואה

בהכרעת הדין קבע בית המשפט, כי הפרקליטות הוכיחה את קיומן של הנסיבות המחמירות של העבירה בפגיעה בניצולי שואה מבוגרים
send whatsapp messsage send FB messsage
ניצול שואה. נפלו קורבן להונאה (צילום: Rudy Purificato / נחלת הכלל / המצולם אינו קשור לכתבה)

בית משפט השלום בב"ש (רון סולקין) הטיל עונש של שנת מאסר בפועל על עורך דין ג'ורג' סילאג'י, כבן 70 מב"ש, שרשיונו לעסוק בעריכת דין נשלל ממנו ב-2011 בעקבות הסתבכויות עם לקוחות, אשר ניצל הסמכתו כנוטריון ופעל במרמה כלפי ניצולי שואה.

על פי עובדות כתב האישום, שהוגש באמצעות פרקליטות מחוז דרום (פלילי), הנאשם פעל להגשת תביעות פיצויים מממשלת גרמניה בשם 13 ניצולי שואה לפחות, תוך הכנת תצהירים ואימוץ חתימת הניצולים, בכזב, מבלי שנפגש עמם ומבלי שאימץ את חתימתם, ומבלי שקיבל הרשאתם לכך. הנאשם אף הגיש מסמכים לבית המשפט המחוזי בב"ש על מנת לקבל אישור רשמי, לפיו המסמכים נערכו כדין בישראל ולאחר מכן העביר את המסמכים לשותפו בחו"ל, ובתמורה קיבל סך של 128,000 שקלים.

בהכרעת הדין קבע בית המשפט, כי הפרקליטות הוכיחה את קיומן של הנסיבות המחמירות של העבירה בפגיעה בניצולי שואה מבוגרים, כמות מעשי המרמה, גובה השכר שקיבל בעבור מעשי המרמה, בניצול האמון הטבוע במקצועו של הנאשם, ואף בהונאת בית המשפט, והרשיע את הנאשם בביצוע עבירות של זיוף בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף, קבלת דבר במרמה, בידוי ראיה ושבועת שקר.

במסגרת  שלב הטיעונים לעונש, הגישה הפרקליטות הצהרות של ניצולי שואה , אשר בהתאם להצהרתם פנו לעו"ד סילאג'י על מנת לקבל פיצויים המגיעים להם מממשלת הונגריה, אך לא קיבלו שקל מהפיצויים ששולמו.

הפרקליטות הדגישה בטיעוניה את חומרת הפגיעה בקורבנות מבוגרים- ניצולי שואה, את מעשי הזיוף העקביים שעשה הנאשם תוך ניצול מעמדו כנוטריון והכל בתכנון מראש, ועתרה להטלת עונש מאסר בפועל. שירות המבחן למבוגרים המליץ על עונש במסגרת צו שירות לתועלת הציבור.

בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות, ציין כי "מדובר בישישים, ניצולי שואה, אשר כל חייהם נתונים תחת צילן של זוועות המשטר הנאצי, ואף שסך הכספים שנגזלו מכל אחד מהקורבנות אינו גבוה, באופן יחסי- המדובר בכספים העשויים להיות משמעותיים לקשישים אלה והיה בהם כדי להוות מזור כלשהו בשנות חייהם האחרונות". עוד ציין בית המשפט כי "אין סליחה ואין מחילה לפגיעה בקורבנות אלו".  

בית המשפט הטיל על הנאשם כאמור עונש של שנת מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס ופיצוי בסך 15,000 ₪ לכל אחד מ- 13 ניצולי השואה.

התיק נוהל ע"י נדב אוחנה מפרקליטות מחוז דרום (פלילי).