עצוב בנשמה: כך נראה מרכז גילת, באר שבע, 2017

פעם שוקק חיים והיום מוזנח: מרכז גילת בבאר שבע נשכח והיום הוא אסופת חנויות מתפוררות. מדוע לא מטפלים במרכז המיתולוגי של שכונה ד'?
send whatsapp messsage send FB messsage
בלון גז וקיר שהפך למשתנה. מרכז שכונתי בבאר שבע, 2017 (צילום: דני בלר)

יש מקומות בבאר שבע בהם הזמן עמד מלכת. מרכז גילת, פעם אחד השוקקים בעיר, הוא היום אסופה עצובה של חנויות קטנות, שנלחמות על הפרנסה. קהל הלקוחות מורכז מתושבי השכונה וסטודנטים שגרים בקרבת מקום. יש בו חנויות כמו פעם, מכולת קטנה, קיוסקים, בית קפה, סנדלר, מאפייה, כלי בית.
מרכז גילת מתפורר פיזית. בבאר שבע הוקמו קניונים רבים, אבל מרכזי השכונות הותיקות נזנחו: כך קרה בשכונה ה', במרכז הישן. כך קרה במרכז אורות, בו בית מבנה הקולנוע המיתולוגי, עדות ארכיטקטונית לבנייה ברוטאלית של בטון חשוף, במקום להפוך לסינמטק הפך זולה לנרקומנים. כך קורה במרכז גילת.
במרכז שני בניינים: בלוק ישן ומגדלי גילת. הבלוק הישן מתפורר. קומת הקרקע שלו הפכה משתנה לעת מצוא. משתינים שם בלי בושה.
דירות רבות פוצלו ואת סבך צינורות הביוב פשוט הוציאו החוצה. במגדלי גילת יש שומר. לפי מה שמספרים השכנים, צריך שומר. "בלילה נורא מפחיד להסתובב פה", מספרת דיירת. "הנרקומנים יוצאים, באים לפה סוחרים, מוכרים הכל מכל, נייס גיא, גראס, מה שבא לך. נרקומנים, בשביל מנה, יגנבו לך את הטלפון או את התיק".
מרכז גילת היה, בשנות השישים והשבעים, שוקק חיים. פעל בו קולנוע גילת. להקת תיסלם הופיעה את הופעתה האחרונה, באמצע שנות השמונים, בקולנוע ההוא. היום אין לו זכר. במקום בו עמד הקולנוע יש קפה קטן, או משהו הדומה לקפה, בו יושבים מבוגרים לשחק שש בש. מישהו שם לא אהב שמצלמים ודורש לראות הצילומים וגם למחוק אותם, מה שכמובן לא קורה.

את העמודים צבעו בתכלת ובזה נגמרו השיפוצים (צילום: דני בלר)
פעם מרכז גילת היה שוקק חיים, היום עצוב שם (צילום: דני בלר)
וודקה ורדבול, בלילה יש גם נייס גיא (צילום: דני בלר)

 הגב של מתנ''ס לוין הפך זולה לנרקומנים (צילום: דני בלר)

"בבוקר יש פה פקק ענק. בנו פה בניין רב קומות, אבל לא חשבו על חניה. כשכולם יוצאים בבוקר ממגדלי גילת, יש פקק. איפה אנשים ישימו פה את המכוניות שלהם?", אומרת עובדת במקום. "אבל זה עוד כלום: תסתכל על פחי הזבל ועכשיו רק 10:00 בבוקר. ליד הפחים יש לוח מתכת שהתרומם, אנשים נפלו ונפצעו. מה אגיד לך, עצוב פה".

לפני כשנה באו מעיריית באר שבע, מספרים סוחרים במקום, צילמו, תיעדו ואפילו היה סטטוס אופטימי בפייסבוק בנושא שיפוץ המקום. שנה אחרי, מרכז גילת עודנו עומד שם, כמו שהיה, רק קצת יותר מתפורר. פייסבוק מעלה זכרונות והפוסט הזה קפץ בפיד והוא היה גם הסיבה לבקר במרכז.

אפילו מצאנו את מפרסם הפוסט, אבי אזורה, בעל מספרה במקום. "אנחנו לא איבדנו את התקווה לגבי מרכז גילת. אז, לפני שנה, היינו אצל ראש העיר ויצאנו בתחושה טובה. אני אופטימי, שבסופו של דבר יימצאו התקציבים והדרך להרים את המרכז על הרגליים. היו פה, צבעו קצת את הספסלים וזהו. הלכתי לראש העירייה, כי אכפת לי ממרכז גילת וכי אני מעריך את ראש העירייה ויודע שהוא קשוב ועוזר".
הנשמה של מרכז גילת, אבי אזורה. רוצה שיהיה טוב לכולם (צילום: דני בלר)
אזורה מאוד אכפתי למה שקורה במרכז. שלפחות יהיה נקי. מישהו זורק עטיפת מילקי. הוא מרים ושם בפח. "אני אופטימי שדברים עוד ישתנו כאן", הוא אומר.



ומה אומרים בעיריית באר שבע?

מהעירייה נמסרה התגובה הבאה: "ראשית יובהר כי מרכז גילת הינו מרכז מסחרי בבעלות פרטית, ואולם העירייה רואה חשיבות רבה בטיפול במתחם ובמתן מענה לתושבי הסביבה ולסוחרים במקום ועל כן החלה בגיבוש תוכנית כוללת לשיקום המתחם".
10:00 בבוקר וכבר הפחים מלאים (צילום: דני בלר)

מסביב למרכז, חומות (צילום: דני בלר)

"יצויין כי עיריית באר-שבע החלה בשנים האחרונות ביישום תוכנית רב שנתית לשיקום וחידוש שכונות ותיקות במסגרתה מבצעת העירייה חידוש תשתיות מים וביוב, סלילת כבישים והחלפת מדרכות, מבצעי ניקיון מקיפים, הקמה של פארקים וגינות נוי ועוד. במקרה של מרכז גילת, הנושא מורכב יותר, לאור היותו בבעלות פרטית ואולם העירייה בוחנת כיצד ניתן לשלבו באותה תוכנית".
"בתוך כך", אומרים בעירייה, "ערכה העירייה לפני מספר שבועות, באמצעות המחלקה הקהילתית בחירות לועד הסוחרים. לאחר שנבחר הועד זומנו נציגי הועד לדיון עם כל גורמי המקצוע הרלוונטיים בעירייה שיערך בימים הקרובים. במסגרת הדיון יעלו הצרכים הדחופים לטיפול והתנעת גיבוש תוכנית כוללת למקום. כמו גם פתרונות משפטיים וכלים מול בעלי המקום. "

"בתקופה הקרובה יתקיימו מבצעי נקיון ותחזוקה (שכבר החלו), אכיפה כנגד משליכי פסולת, שמירה על כללי תברואה בבתי העסק ועוד. במקביל מתכננת העירייה עריכת פעילויות ואירועים במתחם. חשוב לציין כי עשרות שנים סבל המקום מהזנחה ועל כן הטיפול מורכב ואינו יכול לבוא לפתרון במטה של קסם".

  


עיריית באר שבע: "בתקופה הקרובה יתקיימו מבצעי נקיון ותחזוקה (שכבר החלו), אכיפה כנגד משליכי פסולת, שמירה על כללי תברואה בבתי העסק ועוד. במקביל מתכננת העירייה עריכת פעילויות ואירועים במתחם. חשוב לציין כי עשרות שנים סבל המקום מהזנחה ועל כן הטיפול מורכב ואינו יכול לבוא לפתרון במטה של קסם".