דיון בכנסת בבעיות סורוקה: הממשלה הבטיחה תקציבים, שכחה לממש

על רקע חשיפת הנתונים הקשים על מצב הבריאות של תושבי הנגב, הכנסת תערוך ישיבה מיוחדת לבדוק כיצד מחזקים את ביה''ח היחידי בנגב. הפער התקציבי: רק 120 מיליון שקל
send whatsapp messsage send FB messsage
סורוקה. עדיין ממתינים לתקציבים (צילום: דר' אבישי טייכר. מתוך אתר פיקיוויקי)

היום, שני, תיערך ישיבת הועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשיוויון חברתי בכנסת בדיון מיוחד, ביוזמתו של ח"כ מיקי זהר.  שתדון בין היתר בבית החולים סורוקה כבית חולים יחיד המשרת כמיליון נפש.

 אל הישיבה הוזמנו  משרד הבריאות, משרד ראש הממשלה, משרד האוצר, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, המשרד לשוויון חברתי, המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, משרד הפנים, משרד הכלכלה, משרד הבינוי והשיכון, המוסד לביטוח לאומי, ביה"ח סורוקה, ועד עובדי סורוקה, מרכז השלטון המקומי, ראשי רשויות ומועצות, עיריית באר שבע, הנהלות קופות החולים, ההסתדרות הכללית החדשה, מועצת הנגב, תנועת הפריפריות ואחרים. 

 ד"ר אהוד דודסון, מנהל המרכז הרפואי סורוקה: "הפערים בין המרכז לפריפריה בתחום הבריאות ידועים לכולם לא מהיום. הם משתקפים בעיקר בנגישות נמוכה לשירותים רפואיים. המרכז הרפואי סורוקה, נושא הדגל של הרפואה האיכותית בדרום הכין תכנית לגישור על פני אותם פערים גם לטווח הקצר וגם לטווח הארוך. מה שביכולתנו לעשות בעצמנו אנחנו עושים, כגון: פתיחת מחלקת שיקום הראשונה בנגב, בינוי מרכז כוללני לטיפול ולחקר מחלת הסרטן ועוד. יחד עם זאת, הנושא העיקרי הוא מחויבות המדינה לגשר על פני הפערים תוך שימוש בתכניות המסודרות שביה"ח סורוקה הכין והציג להנהלת משרד הבריאות כבר בשנת 2014. המדינה צריכה להקצות לסורוקה את המשאבים הנדרשים כדי לגשר על הפערים. סכום ראשוני הנדרש לטווח הקצר הוא כ – 120 מיליון שקלים".

במפגש המיוחד של הועדה לצדק חלוקתי ולשיויון חברתי בכנסת ישראל  תעלה לדיון החלטת הממשלה מחודש ספטמבר 2014 לגבי חיזוק מידי של המרכז הרפואי סורוקה, בתוספת ובתקצוב של 118 מיטות (98 מיטות אשפוז כלליות ו – 20 מיטות שיקום). ההחלטה התקבלה אולם התקצוב עבור המיטות הייעודיות לסורוקה טרם הועבר.

יוהן אטלן מנכ״ל מועצת הנגב: "הקמת בית חולים שני בנגב הוא חיובי מאוד. יחד עם זאת זה ייקח זמן וזאת שערורייה שיש דו"ח של משרד הבריאות הקובע שיש לחזק את סורוקה ב - 280  מיטות ומתוכו הוחלט לצמצם ל – 118 מיטות בהחלטת ממשלה ולבסוף ההחלטה לא מיושמת. מדובר בלעג לרש.  במקום לעשות הכל כדי שההחלטה תיושם, לא נעשה דבר בעניין על ידי משרדי האוצר והבריאות״.

בזכור, לאחרונה חשף משרד הבריאות נתונים קשים אודות מצבם הקשה של שירותי הבריאות בנגב. בין היתר נחשף כי תוחלת החיים בנגב נמוכה יותר, תמותת התינוקות גובהה יותר וכן, יותר לוקים בסכרת ובסרטן בגלל תזונה לקויה והרגלי חיים מזיקים, בהם שתייה ועישון. תושבים שידם משגת, פונים לא אחת לשירותי רפואה פרטיים, בשל זמן המתנה ארוך מאוד לבדיקות וטיפולים. עם זאת, ולמרות הבטחות הממשלה, התקציבים טרם הגיעו. 

שירותי רפואה ברמה פחות טובה, הינם אחת הסיבות בגללן אנשי קבע אינם ממהרים לעבור להתגורר בבאר שבע ובנגב.