סוף עידן: נהגי מטרודן מקבלים מכתבי פיטורים

עד סוף החודש תיכנס לפעולה הזכיינית החדשה, דן באר שבע. חלק מהנהגים ייקלטו בחברה החדשה. מה זה אומר לתושבי באר שבע וכיצד זה ישפיע על רמת השירות?
send whatsapp messsage send FB messsage
סוף עידן: אוטובוס של מטרודן, בקרוב הסטוריה (צילום: Danny-w / CC BY-SA 3.0)

סוף עידן: נהגים ועובדים בחברת מטרודן, שהפעילה את התחבורה הציבורית בבאר שבע, מקבלים השבוע מכתבי פיטורים, כך נודע לברנז'ה NEWS. הצעד נעשה לקראת הפסקת פעילות החברה בבאר שבע וכניסתה של הזכיינית החדשה, דן באר שבע. חלק מהעובדים, כך מקווים, ייקלטו בחברה החדשה תוך שמירה על זכויותיהם הסוציאליות.
מזה תקופה ארוכה חברת מטרודן זוכה לביקורת רבה מצד תשובי באר שבע בכל הקשור לרמת השירות: אוטבוסים עמוסים, שבהם, לרוב, המזגן אינו תקין. אוטבוסים שמפאת העומס, מדלגים על תחנות. אוטבוסים מלאי נוסעים, שבהם הדוחק הוא בלתי נסבל. מערך קווים שאינו משרת את העיר באר שבע, שהינה כיום מרכז מטרופוליני. הכעס הוא רב. תשובי באר שבע עוד זוכרים את השביתה הארוכה של חברת מטרודן, שנמכרה חמישה חודשים, החל מנובמבר 2004. השביתה פרצה היות ועל מנת לעמוד בתנאי החוזה עם המדינה, נקטה חברת מטרודן בצעדי חיסכון דרסטיים, שכללו קיצוץ בשכר הנהגים והרעת תנאיהם. עובדה זו פגעה בתנאי העבודה של הנהגים, שלעיתים הועסקו 12 שעות רצופות. תושבי באר שבע גם זוכרים את חוסר המעש של עיריית באר שבע, שניערה עצמה מכל אחריות. לבסוף, בפעולת גישור נמצא פתרון לסכסוך, התנאים שופרו במעט, אולם הוועד לא זכה להכרה ולא נחתם הסכם קיבוצי איתו. רק בשנת 2015 הוקם מחדש ועד עובדים בחברה, בסיוע ההסתדרות, ובינואר 2016 נחתם בה לראשונה הסכם קיבוצי, ככל הנראה מתוך ידיעה שהחברה תסיים פעולתה בבאר שבע בקרוב.  אחרי סיום השביתה, שנמשכה חמישה חודשים,  רכשה חברת מטרודן מספר אוטובוסים חדשים והוציאה מהשירות אוטובוסים מיושנים, אך השירות נותר ברמה נמוכה.

כעת, כאמור, מטרודן צפויה להפסיק את פעילותה ב-25 בנובמבר 2016, לאחר שלא התמודדה על המכרז החדש להפעלת התחבורה הציבורית בבאר שבע, שהתקיים בינואר 2016. את מטרודן תחליף בבאר שבע חברת "דן באר שבע" חברת בת של "דן בדרום", חברה להסעות המונים, אשר נוסדה בשנת 2015 ומונה כ 500 עובדים. נכון להיום, החברה מפעילה כ- 300 אוטובוסים ב- 130 קווי תחבורה באשכול צפון הנגב בין היתר באזורים: אשקלון, קריית גת, קריית מלאכי, שדרות, אופקים, נתיבות, להבים, וקיבוצים ומושבים באזור.

אוטובוס חדיש של דן באר שבע, ייכנס לשירות ב-25 בנובמבר (צילום: פייסבוק דן באר שבע)

על פי המסתמן, עם כניסת החברה החדשה יחולו שינוים, הן בדרך הכרטוס (שיעשה באופן אוטומטי), הן בדרך רכישת הכרטיסים, שלא יעשה אצל הנהג אלא בעמדות מיוחדות ובאמצעות כרטיס "רב קו" וכן, מסלולי הקווים ישתנו בהדרגה. החברה אמורה להתחיל לפעול בבאר שבע ב-25 בנובמבר.
על פי רפורמת התעריפים של משרד התחבורה, מחיר הנסיעה עבור תושבי באר שבע, העומד על 3.8 שקלים לניסעה בודדת, עלול להתייקר: הרפורמה מדברת על חופשי יומי, שבועי או חודשי, משרד התחבורה מדבר על "מנוי נסיעה", שבבאר שבע עומד על 9.5 שקלים ליום (ייקור ניכר בהשוואה לתשלום כיום על שתי מסיעות בודדות, בסה"כ 7,6 שקלים). אמנם מדובר על חופשי יומי, אבל לא רבים נוסעים יותר מהלוך וחזור ליעד.

 מה נשתנה בבאר שבע? כתבה מדצמבר 1983, של כותב שורות אלה, בשבועון ''כל בי'', בגלל תלונות רבות על טיב השירות​​​​​​​
כבר בשלב הראשון, אומרים בחברה "ההטענה לא תהיה יותר אצל הנהג, אלא בעמדות האוטומיות להטענה עצמית הפזורות ברחבי העיר וכן בעמדות הפרונטליות שעל הקו".  בחברה מבטיחים, בין היתר, ש"כחלק מהרצון שלנו להביא שינוי איכותי ויעיל בתחום התחבורה הציבורית בעיר באר שבע אנו נערכים בימים אלו בגיוס נרחב ובהכשרה מקצועית של הנהגים, כמו כן אנו נפעל גם להגברת תדירויות קווי האוטובוסים לרווחת כלל התושבים".  לאחרונה נפתח  קורס הכשרה של המחזור הראשון לנהגים המיועדים לעבוד בחברה. במסגרת ההכשרה הכירו הנהגים את מסלולי הקווים, למדו על שיטת התשלום החדשה , בצעו סדנאות שירות מתקדמות והכשרות בנושאי בטיחות, ביטחון ונגישות.

בימים אלה העובדים החדשים של דן באר שבע עוברים הכשרה מקיפה, לקראת הפעלת השירות (צילום: פייסבוק דן באר שבע)​​​​​​​

מרכז הטענה של דן באר שבע שהוקם כבר בשכונת נווה זאב (צילום: פייסבוק דן באר שבע)


כבר לא משלמים אצל הנהג: עמד כרטוס פרונטלית (צילום: פייסבוק דן באר שבע)


כתבות נוספות למקרה שפספסת...