• 23 אוגוסט 2017
מיכאל לייטמן // Column

החלום האמריקאי החדש

תעבוד קשה ותצליח בגדול, זה המוטו שהפך את אמריקה למעצמה שאין כדוגמתה. אולם גורם אחד שיבש את "החלום האמריקאי" הנחשק: טבע האדם. כך תפיסת מציאות חדשה נבנית מתוך שברו של חלום קודם.

בתחילת מאי חזרתי מסבב כנסים שנתי לאלפי תלמידיי המתגוררים ברחבי ארצות הברית. משנה לשנה אני נדהם לגלות שאמריקה, היא כבר לא אותה אמריקה. החלום האמריקאי התנפץ מזמן לרסיסים והשאיר אחריו ציבור מאוכזב, עייף, מדוכא ועצבני.

השאיפה לעבוד קשה ולהתעשר, תחילתה עם סיום מלחמת העולם השנייה. בעזרת כוח רצון בלבד, יכול צעיר אמריקאי חסר אמצעים לטפס מעלה בסולם החברתי-כלכלי. כך הצליחו צעירים אמריקאים רבים לממש את החלום. תעשייה לתפארת, הוליווד, שמפניה ולימוזינות.

סיפורי הצלחה מעוררי השראה החלו להתפשט ביבשת העצומה, וכל אמריקאי גדל להבין שכדי להצליח, הוא צריך מעט השקעה, התמדה וסבלנות.

אלא שלפתע, החלו להופיע סדקים ראשונים בחלום הקפיטליסטי. האינדיבידואליזם שיעבד את האדם לעבודה ממושכת יותר, והקפיטליזם הפך להיות רווחי לאלו שעומדים בראש הפירמידה. כך הפך החלום האמריקאי לסיוט האמריקאי, ולכלי שליטה בהמונים. כיום הסיכוי של האמריקאי הממוצע להתקדם בסולם הכלכלי-חברתי, הודות לעבודה קשה ולהתמדה, קטן מאי פעם.

קורבנות החלום האמריקאי

בשנת 2017 רמת אי השוויון שוברת שיאים: כל ילד חמישי חי בעוני, כל אמריקאי שמיני נזקק לתלושי מזון, ו-44 מיליון סטודנטים כבולים במעגל של חובות. גם עבור עובד חרוץ שיעבוד בשתי משרות, הסיכוי שירוויח יותר מהוריו ויתקדם בסולם הכלכלי-חברתי, נמוך מאוד.

הסיבה למגמת הירידה, על פי חכמת הקבלה, היא שורשית ונובעת משני משתנים: האדם והעולם.

ביסוד טבע האדם נמצא האגו – רצון להנאה עצמית בלבד, שהתפתח במהלך ההיסטוריה והגיע לשלב סיום התפתחותו. כלומר, האגו  שהניע את האדם להתקדם ולהשקיע מאמצים, ולוּ כדי לחוש תענוג רגעי, קטן וזמני, הלך ופחת. כך החל האדם להתכנס בתוך עצמו – הפך מיואש וגילה אדישות כלפי הזולת.  הוא כבר אינו מוכן לעבוד קשה תמורת כסף, חיי פאר או הקמת משפחה וגידול ילדים. כל אלו הפכו נטל עבורו.

במקום זאת, נרקם באדם חלום חדש, על סיפוק מאוויים גבוהים ומפותחים יותר, חברתיים, פנימיים. מאוויים שהכסף אינו יכול לקנות וששלטונן של האליטות אינו יכול לספק להמונים. העובד האמריקאי מצא עצמו כלוא בין החלום שנגוז, ובין חלומו העתידי שמתנפץ לנוכח המציאות המרה. כך הופכים הסמים והבילויים הריקים מתוכן להיות נחמתו היחידה של האמריקאי הממוצע.

כפר גלובלי קטן-גדול

תהליך נוסף שהתחולל במהלך הדורות הוא הגלובליזציה. העולם כולו הפך להיות כפר גלובלי קטן, וכל מדינה סיפקה ליתר המדינות את המוצרים ההכרחיים לה. הרובוטים ומערכות האוטומציה השתלטו על השוק, הצורך במפעלים מקומיים גדולים ובכוח אדם פחת, והתעשייה, המסחר והביזנס על כל גווניהם החלו לגסוס.  התלות בגורם אנושי זר, באירוע או בתופעה כלשהי בקצה האחר של כדור הארץ הלכה וגברה, והחשש מתגובה לא צפויה, פיתח בנו, בעל כורחנו, רגישות גבוהה ומחויבות להתחשבות הדדית. 

אולם הבעיה מורכבת יותר משנדמה: הטכנולוגיה ככל שהתקדמה צמצמה את הדרישה לכוח אדם, די באחוז קטן מהאנושות כדי לספק את הצרכים של כל אדם עלי אדמות.  המהפכה התעשייתית החדשה, המבוססת על בינה מלאכותית, רובוטיקה מתקדמת, הדפסת תלת ממד, ביו וננו-טכנולוגיה, עתידה לייתר כמחצית מהמשרות הקיימות כיום, תוך פחות מעשרים שנה. כלומר, כבר אין קשר בין עבודה, פיריון והצלחה. אבד היחס בין מידת ההשקעה של האדם לתמורה שיקבל.

אולם, אל לנו להתרגש מהשינויים המהותיים המתרחשים בעולם: במישור המדיני, הכלכלי, החברתי, התעשייתי, התרבותי, החינוכי, הבריאותי, ועוד במישורים רבים הקשורים זה בזה בעבותות. כל אלו, ללא יוצא מן הכלל, מצביעים על כניסתנו לעולם חדש. בו האדם הוא הקובע, באמצעות שינוי יחסו אל המציאות המתגלה.

להתעורר לחלום חדש

כשמביטים בתמונה השלמה, נראה שלא חסר דבר בעולמנו. יש לנו די והותר כדי להפוך את חיינו למושלמים. הבעיה הוא הטבע האגואיסטי שלנו שמונע מאיתנו הנאה אמיתית וברת-קיימא. כל עוד החלום האמריקאי משך אותנו קדימה, הרצון להנאה עצמית התמלא והאדם חש מסופק. אולם, כאשר האנושות הופכת לחבורה של אגואיסטים, שאינם זוכים כלל להרגשה של תענוג, נוצרים ביניהם תסכול ודחייה הדדית שמתגברים עד לכדי שנאה עזה.

כשיש לאדם הכול פרט לרצון לחיות, יש מקום לשאלה אחת: לשם מה אני חי? אפשר וצריך להקדים תרופה למכה, ולעורר בהמונים את השאלה והתשובה יחדיו.

ולשם מה האדם חי? כדי לגלות את משמעות החיים. לא כדי לחפש אמצעים חדשים להאכיל ולהלביש את גופו, אלא לאתר דרכים חדשות להזין את החלק האנושי שבו. החלום האלטרנטיבי לחלום האמריקאי טמון אך ורק בשינוי מגמת החיים ובתשובה לשאלת הטעם בחיים. כאשר האדם יחליף את הרצון הטבעי הנטוע בו "לבלוע" את כל העולם לעצמו – מה שמותיר אותו בתוך עולם צר ואפרורי, מוגבל ומלא סבל ודאגה – ברצון לחיות במרחב חדש, חופשי וללא כל הגבלות, אז ייפתח בפניו ממד חדש של חיים, תפיסת מציאות חדשנית שבה יֵדע לשלוט נכון ברצון שלו. אז יתבהר לאדם שהכול סביבו קיים בשפע ובחינם, ואין לו כל צורך לאגור רק לעצמו כי הכול נתון לרשותו.

השאלה המתבקשת היא איך לקבל את ההנאה המובטחת? כאן נכנסת לתמונה חכמת הקבלה – החכמה שמלמדת איך לקבל את כל ההנאה שקיימת בשפע בבריאה. קבלה אמיתית היא נתינה אינסופית! אם בני האדם יהפכו את טבעם מאגואיסטי לאלטרואיסטי, מיד תתפשט בהם תחושת הנאה אינסופית וטעם מלא לחיים. במקום חיים במציאות אכזרית נטולת חמלה, חכמת הקבלה מציעה את הנתיב הבטוח והמהיר אל החלום האמריקאי החדש, שכל מהותו צמיחתו והתפתחותו של האדם. כך יגשימו בני האדם את החלום הגלובלי החדש – חיים ב"ארץ אפשרויות בלתי מוגבלות" – על רסיסיו של החלום האמריקאי שהתנפץ.

הרב ד"ר מיכאל לייטמן, העומד בראש תנועת "קבלה לעם" העולמית , מעניק מדי יום שיעורי קבלה המשודרים בערוץ 66 ב-HOT ובאתר האינטרנט.  לפרטים על מעגלי שיח חווייתיים ברחבי הארץ ועל מסלולי הלימוד חייגו: 1-700-509-209 

מיכאל לייטמן, ראש ארגון "קבלה לעם" העולמי

כתבות שיעניינו אותך...